כפיפות הקומה שמחַיה את הגזענות

אולי פרצי הגזענות המתרחשים מפעם לפעם לא היו קורים אם אנחנו היינו מוקיעים לחלוטין את האחראים לכך • כדאי לכם לשמוע מה יש לחבר מועצת עיריית ערד מטעם 'יש עתיד' לומר על המאבק • והכירו את האיש שסימן את המטרה: שלום בציבור הספרדי

יעקב אמסלם
יעקב אמסלם

זה כבר הפך להרגל: פעם זה קמפיין לחברת בנייה המושתת על גזענות, ופעם זו שיחה מוקלטת המתפרסמת ברבים בה נשמע משכיר כשהוא מסרב להשכיר את דירתו לשוכרים ממוצא מזרחי. למי שלא עודכן בפרטי המקרה האחרון, כך התנהלו חילופי הדברים, כאשר הפעם טרח המשכיר להבהיר את דבריו היטב: לא מעוניין בשוכרים ספרדים.

תושבת העיר פתח תקווה שנתקלה במודעת פרסום על השכרת דירה בעיר, ביקשה לברר מתי תוכל להגיע בכדי לראות את הנכס, אך הופתעה כאשר הדובר ביקש לברר פרט 'קריטי' לדבריו והוא שמה. האיש לא הסתפק בשמה הפרטי וביקש את שם משפחתה בכדי "לדעת אם זה רלוונטי ואם יש לך מה לבוא לראות בכלל".

לאחר שהשוכרת הפוטנציאלית התעקשה לדעת מדוע חשוב לו כל כך לדעת את שם משפחתה, ענה האיש ללא בושה: "השאלה היא האם שם המשפחה בוזגלו או אייזנבך. פשוט זה מה שהוא רוצה לדעת, זה הכל". וכאן הוא אמר את משפט המחץ: "ספרדים הוא לא רוצה". עד כאן פרטי המקרה. וכעת עולה השאלה המתבקשת: כיצד, עד היום, לאחר כל כך הרבה מקרים דומים, התופעה אינה חולפת. כיצד בשנת 2016 אדם מעז לומר בנונשלנטיות שאינו מעוניין בשוכרים ממוצא מזרחי.

ואולי הבעיה היא דווקא בנו. שאיננו מוקיעים את אותם אנשים. שאולי חלקנו מעניק לגיטימציה – גם אם לא מפורשת – באנשים אלו המעמיקים את הבדלנות בתוככי החברה החרדית, בעיקר בזרם בני התורה. הרי במגזרים אחרים, דבר כזה היה זוכה ל'שיימינג' שהיה מרתיע אחרים לפעול בצורה דומה. הרי לאותם גזענים יש כר פעולה נרחב על ידי כך שהם מקבלים לגיטימציה בשתיקה היחסית בה מתקבלות פעולות כאלו מצד הציבור.

יש בכך היבט נוסף: הגזענות בכללותה, חיה, קיימת ונושמת בעיקר בגלל אנשים הבאים דווקא מצד הציבור הספרדי הנגוע בחלקו בכפיפות קומה. השבוע, במקרה, פורסם כי זמר חרדי ממוצא מזרחי אשר שינה את שמו מ'חדד' ל'קליין' הסביר כי רק כך הוא יהיה מקובל בעולם הישיבות. אחרת, לטענתו, לא יזמינו אותו לאירועים. במגזר אחר היה זוכר הזמר למחאה דווקא מן הציבור המודר. זוהי כפיפות קומה מובהקת. הראשל"צ והרב הראשי הגר"י יוסף הזכיר את תכונה זו בביקור שערך בתלמוד תורה 'סוכת דוד' בירושלים. הראשל"צ אמר לתלמידים הצעירים כי אצל הספרדים "יש לפעמים ענווה פסולה. תלמדו מהאשכנזים לשאוף".

• • •

שנים רבות העיר ערד נתונה במחלוקת קשה בין הציבור החרדי לחילוני ואף בין הזרמים החרדים בעיר. השבוע עלה המאבק לכותרות בעקבות טענות חסידי גור – שהתיישבו במקום בהוראת רבם – על ביזוי בית הכנסת במהלך השבת האחרונה על ידי תושבים פרובוקטיביים.

המאבק לא חדש, אך הוא התעורר בחודשים האחרונים בעקבות טענות הדדיות מצד המגזרים בעיר: תושבי העיר החילונים טוענים כי החרדים פועלים להוריד את מחירי הדירות בעיר באמצעות השתלטות על שטחים ותליית שלטי 'למכירה' בכל בית בעיר. מנגד, טוענים החרדים כי ראש העיר, ניסן בן חמו, שנבחר באמצעות קמפיין אנטי חרדי עושה הכל לפגוע בהם ולא נותן לתושבים החרדים את מה שמגיע להם.

חלוקות הדעות בשאלת יסוד המאבק. אלו אומרים כי מדובר במאבק פוליטי, אלו אומרים כי מדובר במאבק אידאולוגי. אלא שבשאלה זו כדאי להקשיב לדבריו של חבר מועצת העיר בערד, מנו ביטמן. חבר המועצה, המכהן מטעם 'יש עתיד' טוען כי המאבק הינו פוליטי אבל לא מהסיבות שציינו חבריו.

ביטמן, בניגוד לאווירה בעיר, מצדד בטענותיהם של חסידי גור. לאורך כל המאבק הוא הציע לראש העיר לגשת להידברות ולהיענות לדרישותיה של החסידות. צריך לשבת ולדבר איתם ולהוריד את הלהבות, הוא אומר ומספר כי הציע זאת לראש העיר ניסן בן חמו שסירב ובחר להילחם.

חבר המועצה אומר כי הזהיר את ראש העיר מהתנהלותו מול חסידי גור. אמרתי לו: אתה עושה טעות ענקית, אומר ביטמן, אתה תגרור את כולנו למבוי סתום. אתה חייב להבין שליצמן הוא שר מאוד בכיר במדינה והוא חלק אינטגרלי מהקואליציה. אתה צריך לזכור שגפני הוא יו"ר ועדת הכספים. אתה צריך לפעול בשיקול דעת".

הפרט המעניין הנשמע מפיו של ביטמן, נוגע להתייחסותו של יו"ר המפלגה יאיר לפיד למאבק. לפיד, ההולך בין הטיפות בכל הקשור לחרדים, נזהר מלכתחילה לא לנגוע בתפוח האדמה הלוהט, אך לדברי ליטמן, לפיד מעורה בכל פרט ופרט מהמאבק נגד ראש העיר, שהוא גם נציג המפלגה. מהמחשבה שלי, הוא אומר, ערד זה המקום היחיד שיאיר לפיד יכול לדגדג את ליצמן ולהראות שיש לו טיפת כוח מולו.

זו או תרצו, תמצית המאבק. פוליטי, אך לאו דווקא מהצד שחשבנו.

• • •

בתחילת השבוע שעבר השתתפתי במסיבת יום הולדת שנערכה לאיל ההון ר' אייל משיח. בביתו, בפתח תקווה, התאספו להם כ-2 מניינים בניהם ראשי ערים, אישי ציבור ובני משפחה. במהלך הערב נחשפתי לראשונה לדמותו של האיש. רבות דובר בו לאחרונה. כלי התקשורת החרדים דיווחו בלהט על מעורבותו בשלום הספרדי, שלום שלא ברור היכן הוא עומד, אך נראה כי האיש נחוש לשנות את המצב הנתון כאשר מזה שנים שורר נתק בין רבנים בציבור הספרדי.

משיח נחשב לאחד מן האנשים המוכרים בעיר פתח תקווה. ברשותו חברה העוסקת ביהלומים. מלבד עסקיו הענפים, הקים משיח את קרן הישיבות הספרדיות וכן ארגון להקמת מקוואות ביישובים פריפריאליים ברחבי הארץ. הארגון, המוציא מידי שנה מיליוני שקלים על בניית מקוואות, ממומן ברובו מרכושו הפרטי של משיח.

ר' אייל משיח הוא גם אחד ממקורביו של רב העיר ירושלים הגרש"מ עמאר. לצד זאת, הוא שומר על קשר חם עם בנו של מרן הגר"ש כהן – הרב יעקב כהן. הקשר עם השניים הוא זה שהוביל לניצני השלום שנראו לאחרונה בציבור הספרדי זאת, כאמור, לאחר נתק ארוך.

במסגרת מאמציו, התקיימה פגישה בין נשיא מועצת חכמי התורה מרן הגר"ש כהן לרב העיר ירושלים הגרש"מ עמאר. לאחר הפגישה יזם משיח כמה אירועים נוספים שאותתו לגורמים בש"ס – שלא ראו בעין יפה את פעולותיו – כי הוא כאן בכדי להישאר עד להבאת השלום המיוחל. בין היתר הוא יזם עצרות סליחות משותפות לשני הרבנים בחודש אלול, הקבלת פני רבו בחג הסוכות ואירועים נוספים אותם הוא מתכנן להפיק בקרוב.

תכניתו היא לייצר אחידות ספרדית, כזו אשר לא הייתה גם בזמנו של מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל. לשם כך הוא משקיע רבות מזמנו, אך לא בטוח כי משאלתו תתגשם.

אנו נקווה, אך ימים יגידו.

2 תגובות
  1. בקיצור ראש עיר גזעני

  2. ניסן בן חמו ראש עיר אנטישמי ושונא חרדים חייבים להדיח אותו מתפקידו

השארת תגובה