מחאת ערד: תמיכה ליטאית ללא השתתפות בהפגנה

בעיתון הבית של 'דגל התורה' מביעים הבוקר תמיכה בעצרת המחאה על אירועי ערד, אך לא נעשתה קריאה מפורשת להשתתף בהפגנה. במאמר מערכת מסבירים ב'יתד', ערד היא לא המקרה היחידי

בית הכנסת הגדול בערד
בית הכנסת הגדול בערד

ב'דגל התורה' מביעים תמיכה במחאת הענק אותה מתכננת חסידות גור יחד עם חצרות חסידיות נוספות, לאור ההתנכלות בערד, אך לא ישתתפו בהפגנה, זאת אחרי שלטענת עסקני המפלגה, ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן שליט"א לא הורה לצאת להשתתף. לטענתם, ב'דגל' סבורים שיש למעט ככל שאפשר בהפגנות ולתעל את המאבק לדרכים אחרות.

במאמר מערכת חריף שפורסם הבוקר (שני) ביתד נאמן, ניתן אולי לראות את הסיבה האמיתית לאי ההשתתפות בהפגנה, ערד – היא לא המקום היחיד, נטען שם. יש לציין, שביתד נאמן כיבדו את המחאה החסידית והביאו הבוקר בעיתון את הוראת גדולי האדמו"רים על העצרת.

במאמר שפורסם תחת הכותרת, "לא יהיה "תחום מושב חרדי" במדינת ישראל!", מגולל הכתב את מאבקי הדת הקשים שרובצים לפתחם של יהודים חרדים שבחרו להתגורר בערים מעורבות.

"המחאה החריפה המושמעת בימים אלו נגד תופעת ראשי הערים המתנכלים לציבור התושבים החרדי בעירם, ששיאה במקרה המזעזע של הפגיעה הנוראה בקדושת בית הכנסת בערד – מקיפה מטבע הדברים את כל חוגי היהדות החרדית. כל מי שלב יהודי בקירבו, מוקיע ומגנה את המעשה השפל של אותם "מפגינים", שהעזו לחלל כך את קדושתו של בית תפילה יהודי בעיצומה של שבת קודש, ולא פחות מכך (ואולי אף יותר) – את אלו העומדים מאחוריו, את אלו שזרעו ברינה את זרעי ההסתה – וקצרו בדיצה את פירותיה הבאושים", נכתב בפתח המאמר.

"הסתה מכוערת זו, הפכה לצערנו בעת האחרונה לתופעה בכמה וכמה ערים, שראשיהן סבורים כי יש בכוחם להתעמר בתושבים בעירם הנמנים עם חוגי היהדות הנאמנה, להתנכל להם בכל דרך, למנוע מהם מבנים נאותים לתפילה ולמוסדות החינוך שבהם גדלים ילדיהם, לפגוע בנציגיהם שנבחרו בבחירות דמוקרטיות, והחמור מכל: ליצור 'דה-לגיטימציה' לעצם מגוריהם בערים אלו. כך הפכו כמה מראשי הערים בישראל למסיתים מקצועיים, ומה לנו כי נלין על התושב החילוני ששומע, מפנים את המסר – וקם לעשות מעשים?!"

ב'יתד' מאשימים את ראשי העיר שעומדים מאחורי מעשים קשים שאירעו נגד תושבים חרדים באותם ערים, "למרות ש"אין שליח לדבר עבירה", מבחינות רבות ההאשמה הכבדה רובצת דווקא לפתחם של המסיתים, של אותם ראשי ערים, המניפים ברמה וללא בושה את הדגל של "פן ירבה" כלפי הציבור החרדי בעריהם – ולבסוף מגלגלים עיניים כאשר ההסתה מסתיימת במעשים חמורים".

בנקודה זו בוחר 'יתד' להציג את הסיפור המתנהל בכל רחבי הארץ ולא רק בערד, "לצערנו הרב, אנו חווים את ההתנכלות בכמה מקומות ברחבי הארץ, למרות שלשמחתנו הם לא רבים. לדגל התורה יש מעל מאה נציגים ברשויות המקומיות בארבעים וחמש ערים, וברוב רובם של המקומות המאופיינים באוכלוסייה מעורבת, היחסים עם ראשי העיר הם בשיתוף פעולה הדוק ופורה ומתוך כבוד הדדי. אולם למרבה הצער ישנם מקומות בהם ראשי העיר אינם רואים בעין יפה את התפתחותו של הציבור החרדי, ומתוך כך הם מסיתים לשנאה ומנסים לסכסך בין הציבור החרדי לאוכלוסייה הכללית, תוך שהם מהלכים אימים על הציבור הכללי כאילו החרדים משתלטים על העיר. בדרך כלל גם במקומות אלו, רוב הציבור איננו הולך שולל אחרי תעמולת הכזב הזו והשנאה המפלגת שראשי העיר מנסים לפזר".

ב'יתד' מדגישים כי "המקרה המחריד שארע בערד, איננו מקרה "מקומי". הוא חלק מתופעה ארצית ידועה, אף כי עדיין מוגבלת, שקבלה ביטוי חריף יותר ומסוכן ביותר, שנגדו יש למחות בכל התוקף, אך לא צריך להגיע לאירועים בעלי נימה אנטישמית מובהקת כדי להתקומם נגד אותם ראשי ערים המסיתים נגד הציבור החרדי. הדוגמאות שעל הפרק הן חיפה, מודיעין, ערד והשכונות המעורבות בירושלים. הבעיות מוכרות היטב לנציגי "דגל התורה" המקומיים, הפועלים בכל כוחם לפתרון הבעיות, בשיתוף פעולה עם חברי הכנסת של 'דגל התורה' ועדיין, המחאה החרדית המאוחדת צריכה להישמע ברמה נגד עצם תופעת ההתנכלות של ראשי הערים הנ"ל (ואחרים, שעומדים מנגד ושוקלים אם להצטרף) לתושבים החרדיים. זכותו של יהודי חרדי לקבוע את מקום מגוריו בכל עיר בארץ ישראל, מבלי לחשוש שמישהו בלשכת ראש העיר יסמן אותו כיעד להתנכלות והצרת צעדיו. לא יהיה "תחום מושב חרדי" במדינת ישראל!".

את המאמר מסיימים ב'יתד' בקריאה, "אם ראשי הערים הללו – מחיפה ומודיעין דרך ערד וירושלים – יידעו כי לפניהם עומד כוח חרדי מלוכד, שדואג בכל כוחו ועוצמתו לצרכי כלל התושבים החרדיים מכל החוגים, וציבור חרדי בכל רחבי הארץ שעומד יחדיו כחומה בצורה נגד פגיעה כלשהי בצרכיו הלגיטימיים של כל תושב חרדי באשר הוא – בלי ספק יחשבו פעמיים בטרם יעזו להתנכל לו ולצרכיו הלגיטימיים. בידינו הדבר!".

תגובה אחת
  1. אין שום קירוב לבבות כשמדברים על גור. גור גירשו מבית הכנסת האשכנזי מרכזי בערד את חובשי הכיפות הסרוגות, חסידי חב"ד והמסורתיים הרבים בעיר ערד. את בית הכנסת הזה הקימו ותיקי ערד הרבה לפני שגור בכלל הגיעו לערד אך מאז שהגיע הקבלן ביאליסטוצקי הנוכל, גור החלו להשתולל עד שכבשו את בית הכנסת.

השארת תגובה