בצל חוק המואזין: אנשי דת ניפגשו בתיווך ריבלין

נשיא המדינה אירח אנשי דת יהודים ומוסלמים בבית הנשיא המבקשים לקדם בהדברות פערים באשר לפעולת המואזינים ברחבי הארץ • הרב שטרן: "צריכה להיות קריאה משותפת שתבטיח את הטיפול בעוצמת המואזין ותשמיט את הקרקע מהצורך בחוק"

מפגש אנשי הדתות (צילום: מארק ניימן לע"מ)
מפגש אנשי הדתות (צילום: מארק ניימן לע"מ)

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, ארח היום (שלישי) מפגש בין מנהיגי דת יהודים ומוסלמים בבית הנשיא המבקשים לקדם בהדברות פערים באשר לפעולת המואזינים ברחבי הארץ.

בכינוס אמר ריבלין: "יש בחיינו יחד, נושאים שהם בבחינת ציפור נפשם של רבים מתושבי המדינה הזו. ירושלים תמיד שלבה את כל הקולות יחד, תפילות היהודים, עם קולות המואזין ופעמוני הכנסיות. אני בנו של מתרגם הקוראן, ששמר תרי״ג מצוות ואני מכיר את הצורך להלך בין התפרים".

לדבריו, "ביקשתי לשבת ולדבר אתכם כדי לראות האם יש דרך שניתן לצעוד בה גם כשיש ניגודים. חשבתי שאולי למפגש שכזה תהיה השפעה על הציבור כולו ואולי בת קול שתצא מפה יכולה לשמש קריאת כיוון.״

הרב אריה שטרן, רבה האשכנזי הראשי של ירושלים, אמר במפגש: ״אני רואה צורך בקריאה משותפת להדברות שתצא מההנהגה הדתית והציבורית היהודית והמוסלמית הגבוהה ביותר בארץ ואולי תשמוט את הקרקע מול הצורך בחוק כזה. אני חושב שזו צריכה להיות קריאה משותפת שמצד אחד תבטיח את הטיפול במקומות בהם עוצמת המואזין מהווה בעיה ומן העבר השני תקרא לבלימת הליך החקיקה הנוכחי".

נשיא בית הדין השרעי שייח עבד אל חכים סמארה הדגיש: "אנחנו יכולים להגיע בהסכמה ודיבור לפתרון בכל מקום בו הרמקולים מהווים בעיה. אפשר להגיע לפתרונות גם מבלי שתונף חרב החוק. כולנו מסכימים שיש צורך לפעול להנמכת העוצמות במקומות בעייתיים ואנחנו נפעל לשם כך גם בלי קשר אל החוק".

הרב יוסף ישר, רבה של עכו, חלק מנסיונו לאור החיים המשותפים בעירו ואמר: "אני רוצה להביא את הסיפור של עכו. עיר בה חיים יחד יהודים וערבים כעובדה. כבר שנים שאנו עושים עבודת שטח של הדברות. הדרך הזו מוכיחה את עצמה. היא לא נטולת בעיות אבל אנחנו מדברים. לומר שזה קל? זה לא קל. לומר שאין שנאה? יש שנאה. אבל אנחנו מדברים. אנחנו בקשר. אני לא הופך אותם לציונים או יהודים ולא קורה להפך. ההדברות מוכיחה את עצמה וגם אצלנו היו פרובוקציות של הגברת הווליום על מנת להתריס ודיברנו והבנו פתרונות לכל הבעיות. אפשר להתגבר על הבעיה בדו שיח ואני מזמין את כולם לבוא ולראות איך זה קורה בשטח. השיחה חזקה מחוק".

שייח מוחמד כיוואן, ראש ועד האימאמים המייצג כ-400 אימאמים, אמר במפגש: "כבוד האדם צריך להנחות אותנו. אנחנו נשמור האחד על השני. אנחנו מחוברים זה לזה, אין לנו ברירה אחרת ואני מקווה שנוכל להגיע להסכמות בהדברות, בלי חוקים שכאלה. כבר יצאנו בבקשה אל הציבור להנמיך את העוצמה בכל היישובים המעורבים. גורלנו אחד ועתידנו אחד. אנחנו נמשיך ונפעל לתיקון – מול הציבור שלנו, נביא מהנדסים שיבדקו את כל מה שצריך ואנחנו נוציא קריאה לכל המתפללים לפעול למען התחשבות והנמכת הקול בכל מקום שמהווה בעיה".

השארת תגובה