מאבק המתפללים שקורע את בית הכנסת

הרבה דם רע זורם במאבק העיקש שמתנהל בין עמותות הטוענות לכתר בית הכנסת המפואר 'קהילות יעקב' שבמערב ראשון לציון • לאחר שבית המשפט פסק לרעת הקבוצה שמחזיקה בבית הכנסת, יצאו המתפללים להפגנה סוערת • ועל דבר אחד כל הצדדים מסכימים: "אין לנו פריווילגיה למלחמות האלה"

מאבק המתפללים
מאבק המתפללים

עשרות מתפללי בית הכנסת 'קהילות יעקב' בראשון לציון הפגינו בסוף שבוע שעבר מול בניין עיריית ראשון לציון, בדרישה שלא לפנותם ממבנה בית הכנסת. מדובר בנקודת רתיחה של מאבק מסובך וארוך שקורע את ציבור שומרי המצוות במערב העיר.

לפני כ- 15 שנים נכנסה הקהילה – המונה מאות מתפללים – לבית הכנסת המפואר במבנה שהוקצה לה על ידי עיריית ראשון לציון. בשנים האחרונות נפערו מחלוקות קשות בין הקהילה לחלק מאנשיה, שהידרדרה לעימותים, פנייה לבתי משפט, ואפילו עד כדי אלימות וצווי הרחקה.
הסכסוך קיבל תפנית רצינית, לאחר שבית הכנסת הוצרך לחדש את ההקצאה במחלקת הנכסים של העירייה. העירייה סירבה להאריך את החזקת העמותה הוותיקה, ואל הוואקום נכנסה עמותה חדשה בשם 'פלא יועץ'. אחרי שהעירייה הקצתה את בית הכנסת לטובת העמותה החדשה, פנתה היא לבית המשפט שהורה לפנות את המתפללים מאנשי העמותה שקדמה לה. בימים האחרונים הגישו המתפללים עתירה לבית המשפט העליון באמצעות עורך הדין ניר יסלוביץ' נגד פסק הדין, אלא שעד אז הם נדרשים לפנות את בית הכנסת.

לעומת העובדות היבשות, בפרשנויות ובטענות קשה לעשות סדר; לטענת המתפללים, מאחורי המאבק עומדת הזדהותם עם סיעת 'יחד' של אלי ישי בבחירות האחרונות, דבר שגרר עליהם את זעמם של סיעת ש"ס המקומית, שלטענתם עומדת מאחורי ההתנכלות וניסיונות ההשתלטות. לעומת זאת אנשי העמותה החדשה טוענים כי אין למאבק כל הקשר פוליטי, הנציג בכיר בעירייה טוען בתוקף כי הוא כלל לא מתעסק בסוגיה, ופסק המחוזי אף תומך בטענות אלו.

"האווירה מאד מתוחה", אומר ל'כל הזמן' יואב יעקב, מוותיקי המתפללים. "עושים לנו עוול, אנחנו נמצאים כ- 20 שניה במערב העיר, הקמנו 6 בתי מדרש, הקמנו מפעל של תורה שאין כדוגמתו בארץ, יש כאן יותר מ- 50 שיעורים, לב לאחים משתמש במקום לפעילויות, המקום פתוח ברצף, לומדים בחברותות, וזה כואב המלחמות שמתחוללות פה, אנחנו מחטיאים את המטרה. הרי אנחנו קומץ, מתי מעט בראשון לציון, ובמקום להתאחד, אנחנו נלחמים זה בזה. זה נזק תדמיתי לציבור החרדי, שהפוליטיקה נכנסת לתוך בתי הכנסת. אנחנו צריכים לסלק קנאה ותחרות ממקום של טוהר, קדושה וחסד".

את הטענות שמעלים אנשי בית הכנסת על בחישת ש"ס המקומית ואנשיה בהתנכלות לבית הכנסת ובמעורבות אישית של הנציג בעירייה בכובעו כמחזיק תיק נכסים ובקרבתו לראש העיר דב צור – דוחה יו"ר סיעת ש"ס בראשון לציון אריה כהן בשאט נפש. "כל מי שמזכיר את השם שלי בנושא מסכן את העולם הבא שלו. אין זה אלא לשון הרע, הגלום בו עבודה זרה, שפיכות דמים וגילוי עריות", כך כהן.

לדבריו, אין לו יד ורגל או חלק מסוג כלשהו בנושא, והוא אינו מצוי בו כלל. "מכניסים אותי בכוח, אני בורח מזה כמטווחי אש, שנים רבות לא דרכתי בכלל במקום, לפני שנים מסרתי שם שיעורי תורה, ובזה תם ונשלם החלק שלי. ניסו משני הצדים לערב אותי, אבל ברגע שזה הידרדר למאבקים, עבר לבית המשפט, אין לי כל עניין לקחת בזה חלק".

גם את היות הרב צמח מאזוז, רב בית הכנסת, אחיינו של ראש ישיבת 'כסא רחמים' ודמותה הרוחנית של התנועה המתחרה, לא רואה כהן כפקטור בסוגיה. "הרב מאזוז הוא כתר לראשי, מבחינתי הוא אחד מגדולי הדור, למה לכם לעשות לי מלחמות עם גדולי הדור? אני עוסק בשליחות ציבורית, מה לי ולמלחמה הזאת? רוצים בכוח לסכסך אותי, אני לגמרי מחוץ לעניין". נימה אחת שזורה בטענות הניצים מכל הצדדים:, "תראה, אנחנו לא בירושלים או בבני ברק", אומר כהן, "אין לנו פריווילגיה למלחמות האלה, אנחנו מתי מעט, מעורבים אחד בשני, חיים ביחד, וצריכים להתנהג ולהתנהל בהתאם".

השארת תגובה