נתניהו: "חלק מהשריפות הן תוצאה של הצתה"

נתניהו ביקר בחפ"ק אחוד מחוז חוף כדי להתעדכן במצב השריפות ברחבי הארץ. בדבריו אמר ראש הממשלה, כי "יש סימנים גם להצתות טבעיות וגם להצתות אנוש". במקביל, בקרואטיה ויוון הבטיחו כי ישלחו מטוסי כיבוי לסייע בכיבוי השריפות

בנימין נתניהו ואלשיך בחמ"ל (לע"מ)
בנימין נתניהו ואלשיך בחמ"ל (לע"מ)

יום שני של להבות: ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע היום (רביעי) לחפ"ק אחוד מחוז חוף כדי להתעדכן במצב השריפות ברחבי הארץ ועל פעילות כוחות ההצלה. ראש הממשלה שמע סקירות בחפ"ק יחד עם השר לביטחון פנים גלעד ארדן, מפכ"ל המשטרה רנ"צ רוני אלשיך וקצינים בכירים. בחפ"ק התקיים דיון הערכת מצב יחד עם גורמי הביטחון, משטרה, כיבוי אש, טייסת הכיבוי, פיקוד העורף ורח"ל.

ראש הממשלה נתניהו אמר: "הייתי עכשיו בתדרוך ועדכון של שר הבט"פ, מפכ"ל המשטרה, כב"א, לוחמי האש, הרשויות המקומיות, מגן דוד אדום, פיקוד העורף. התרשמתי מאוד. יש כאן שיתוף פעולה יוצא מן הכלל, הפקת לקחים גדולה מאוד שמאפשרת לכולם לעבוד בשיתוף פעולה מלא. אני מלא הערכה לכולם, ללוחמי האש שמתייצבים מול קו האש, תרתי משמע. אנחנו, אני חושב, הפקנו גם לקחים לגבי האירוע. היעד הראשון שלנו זה הצלת חיים".

"צריך להבין את זה: לפני כל דבר – הצלת חיים. יעד שני זה הצלחת רכוש, אומנם כואב, איבדנו קצת רכוש, אבל זה ניתן לתיקון. חיים אי אפשר להשיב. ולכן אני מבקש מכל אזרחי ישראל שנמצאים בטווח של השריפות הללו להקשיב להוראות של הרשויות ולעשות בדיוק מה שהם אומרים. להימנע גם מקרבה, שאיפת עשן ודברים שיכולים לפגוע בבריאות ולא רק בחיים. זה היעד הראשון. הצלת חיים, שמירה על הבריאות של אזרחי ישראל. יעד שני זה כמובן לכבות את השריפות הללו".

נתניהו אמר בדבריו כי חלק מהשריפות הן תוצאה של הצתה, "לפי תחזית מזג האוויר ששמעתי כאן, אנחנו עדיין לא יכולים לומר שתנאי היובש והרוחות, שהם אלה שיוצרים גם את ההצתות הטבעיות וגם הצתות לא טבעיות. הן מייצרות אפשרות להרבה מאוד הצתות. התנאים הללו אינם עומדים להסתיים, כנראה לא מחר ואולי גם לא מחרתיים, ולכן אנחנו נערכים בדרכים שונות כדי לטפל בבעיה הזאת".

"אני ביקשתי להגדיל מיד את בקשת המטוסים. אתם זוכרים שכבר היינו בסרט הזה לפני שש שנים, כשהעלנו כאן עשרות מטוסים. היום, מכיוון שיש לנו טייסת משלנו, כמובן הצורך פחות גדול, אבל יש צרכים מסוימים, אולי גם מספר מטוסים שאנחנו נבקש מהשכנות שלנו. חלק מהן כבר קיבלו סיוע מאיתנו, כך שאלו יחסי גומלין טבעיים ונתתי הנחיה שהמועצה לביטחון לאומי תרכז את הבקשות שהעבירו לי משרד הבט"פ וגורמים אחרים, כדי שנוציא את הבקשות האלה בצורה מסודרת, המהירה ביותר, נקבל את הסיוע במהירות האפשרית".

"יש סימנים גם להצתות טבעיות וגם להצתות אנוש. אני מציע ששר הביטחון פנים ייתן לכם פרטים בעניין. אבל ללא ספק התנאים של מזג האוויר מייצרים גם את האפשרות להכפלה ולהתפשטות של מה שהיה בעבר דבר קטן, הופך מייד לשריפה לא קטנה. לכן אנחנו צריכים לפעול כאן בכל החזיתות. אני שמח לראות את השינוי הגדול ואני חושב שחשוב שבמקומות שביטחון אזרחי ישראל מאותגר, שם צריך ראש הממשלה, זה התפקיד הראשון, לפני כל דבר".

בנוסף, נתניהו שוחח הערב בטלפון עם ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס וראש ממשלת קרואטיה אנדריי פלנקוביץ' וביקש מהם סיוע במטוסי כיבוי. ראשי הממשלה של יוון וקוראטיה נענו מיד לבקשה והבטיחו לשלוח בהקדם האפשרי מטוסי כיבוי שיסייעו לכיבוי השריפות ברחבי הארץ, זאת לקראת מחר שבו צפויות רוחות עזות שעלולות להרחיב את השריפות.