ארכיאולוגים: "רחבת הרפורמים פוגעת בעתיקות"

עדת החינוך קוראת למבקר המדינה לבדוק את סוגיית ההתנהלות סביב קבלת ההחלטות להקמת רחבת הרפורמים ליד קשת רובינסון שבקטע הדרומי של הכותל המערבי, בשל פגיעה בחוק הארכיאולוגיה ובחוקי הבניה.

azarat_yisrael_plaza
azarat_yisrael_plaza

ועדת החינוך בראשות ח"כ יעקב מרגי, קיימה הבוקר (שלישי) דיון בעקבות פנייה של ד"ר אילת מזר בדבר פגיעה בארכאולוגיה ובעתיקות בעיר העתיקה. הוועדה שמעה מהמשתתפים בדיון שבקטע הדרומי של הכותל המערבי, מתחת לקשת רובינסון, בו מוקמת כיום רחבת התפילה הרפורמית – עזרת ישראל, נתגלו ממצאים ארכאולוגיים ייחודיים שאין שני להם בעולם. לדברי ד"ר אילת מזר זהו המקום היחיד בו ניתן לראות את ההרס והחורבן של הבית השני. עוד עלה בדיון כי רחבת התפילה הזמנית שנבנתה לפני כשלוש שנים, נבנתה ללא ההיתרים הנדרשים.

רשות העתיקות הבהירה שתפקיד הרשות הוא למצוא את האיזון הנכון בין שמירה על העבר והערכים הארכאולוגיים ובין מתן פתרון לצרכי הפיתוח של המדינה ולכן הסכימה לבניית הרחבה הזמנית. לדברי מנכ"ל רשות העתיקות ישראל חסון, "אין ולא תהיה פגיעה בממצאים הארכאולוגיים". ד"ר מזר טענה מנגד כי "מדובר באזור היחיד ממנו אנחנו יכולים לראות את הכותל במלוא הדרו ואת החורבן שהתרחש בימי בית שני. האתר בעל חשיבות עליונה ועלינו לתת לו את הכבוד הראוי לו ולא להסתירו באמצעות במה המיועדת לאירועים חברתיים".

לדבריה הצטרפו גם הארכאולוג מאיר בן דור שאמר כי "המקום הזה חייב להישאר פתוח בלי שום בינוי מעליו, משום היותו חשוב ביותר", ופרופ' עמוס קלונר, מהמועצה לארכאולוגיה שלדבריו "החשיבות של האתר היא בגדר סופרלטיב שאין כדוגמתו בירושלים ובארץ ישראל כולה".

בנימין סאסי, מנכ"ל החברה לפיתוח ירושלים אמר כי הבמה לא משמשת לכיבודים ולאירועים אלא לקיומם של לטקסי בר מצווה ותפילה בלבד. הבמה יכולה להכיל עד כ- 450 אנשים והיא זמנית בלבד עד להקמת מבנה קבוע שבנייתו מעוכבת.

בתום הדיון הגיעה הוועדה למסקנות הבאות:  מהדיון עלה שכל בעלי המקצוע בענף הארכאולוגיה הרלוונטיים לדיון מציגים את דעתם בדבר עוצמת הפגיעה והחרדה לגורלו של הגן הארכאולוגי במקום.

הוועדה הגיעה למסקנה שהעבודות לבניית הבמה הנוכחית נעשו ללא היתרים מתאימים ובניגוד לחוק הארכאולוגיה ולחוקי התכנון והבניה.

הוועדה קוראת למבקר המדינה לבחון את כל סוגיית ההתנהלות סביב קבלת ההחלטות להקמת הרחבה הנוכחית, שהביאו לפגיעה בחוק הארכאולוגיה ובחוקי הבניה.

הוועדה קוראת לתנועה הרפורמית ולארגון נשות הכותל, לדחות על הסף, כל פתרון שיהווה הפרה בוטה של חוק הארכאולוגיה וחוקי הבניה.

הוועדה מצטרפת לקריאתה של רשות העתיקות למצוא את האיזון בין שימור הארכאולוגיה וממצאים מהעבר ובין פיתוח נדרש של המדינה, תוך שמירה על חוקי המדינה.

השארת תגובה