נתניהו: "מכבד את השילוב של תורה ועבודה, בלי כפייה"

בנאום משתפך ומפרגן לציבור החרדי שיבח נתניהו את היזמים החרדים, "רואה את השכל בעיניים", את הנציגים החרדים, "ליצמן הוא שר הבריאות הטוב ביותר, סומך על שיקול דעתו של דרעי", והצהיר, "עובדים יחד כשותפים אמיתיים". צפו בנאום המלא

ראש הממשלה הגיע אמש (ראשון) לנאום בוועידת העסקים השנתית של עיתון 'המודיע' והתקבל בחיבוק על ידי שר הבריאות יעקב ליצמן ושר הפנים אריה דרעי. נתניהו מצידו היה מלא מחמאות לפעילותם.

שר הבריאות יעקב ליצמן אמר לראש ממשלה: "ברכות למכובדי, אדוני ראש הממשלה, על השתתפותך בוועידה. זה לא מובן מאליו. מי כמוני יודע יום יום ושעה שעה במה ראש הממשלה עסוק ופועל. בכל זאת הוא החליט להשתתף איתנו. זהו ביטוי לקשר החיובי שרה"מ רואה בציבור החרדי.  ראש הממשלה עובר ימים קשים. יש לו מתנגדים מבית ומחוץ. אך הוא יודע ששותפיו החרדיים לצידו. אנו לא מוותרים על כלום במובנים הערכיים והקואליציוניים, אך אנו שותפים אסטרטגיים בקואליציה, לא חותרים תחתיו ולא פועלים נגדו.

"אני מבקש להודות לך אדוני ראש הממשלה על קיום מתמיד ושוטף של ההסכם הקואליציוני. הוכחת שמילה זו מילה. אתה מקפיד לשמור על ההסכם ככתבו וכלשונו, למרות שאתה משלם מחיר יקר מהתקשורת ומהאופוזיציה, אך אתה עומד בהסכם ואנו מודים לך על כך". עם זאת, ליצמן המשיך והתייחס למצוקת הדיור בציבור החרדי, "אדוני ראש הממשלה, חשוב שתדע שיש דבר מרכזי וקריטי, שעל אף שמופיע בהסכם הקואליציוני זה עדיין לא סודר ואנחנו מאוחדים על כך בדרישה חד משמעית : הדיור. אין דירות לחרדים, אין לנו פתרונות להורים ולזוגות הצעירים. אנו דורשים לחדש את מענקי הדיור גם לדיור יד שניה ובפריפריה. הגיע הזמן לפתור את המצוקה שהיא לא פחות מגזירה".

"בהסכם הקואליציוני מופיע שהציבור החרדי יקבל חלקו בדיור כפי גודלו באוכלוסייה, כ-10%. אנחנו לא שם. אנו רחוקים מאד משם. מכאן תצא הקריאה אליך, זו מצוקה אמיתית וקשה. מועצת גדולי התורה הורתה לנו חד משמעית לשים את הדיור בראש סדר היום ואנו דורשים פתרונות מעשיים".

לאחר מכן עלה ראש הממשלה לנאום, כשבפתח דבריו הוא מזכיר לטובה את הנציגים החרדים, "ליצמן הוא שר הבריאות הטוב ביותר. אזרחי ישראל אומרים זאת. ומוטי בבצ'יק הוא עוזר שר בריאות מצוין". נתניהו עבר לדרעי ושיבח גם אותו,  "יש לנו שר פנים מצוין. דרעי, חבר שקול ורציני בקבינט. סומך על שיקול דעתו. הוא אדם מנוסה, עם לב חכם ומוח חכם". על גפני אמר, "יש לי יו"ר ועדת כספים מעולה. אי אפשר להריץ מדינה וממשלה בלי כסף. גפני עושה זאת במיומנות".

וידאו: עומר מירון, לע"מ

"אנחנו עובדים יחד עם ראשי המפלגות החרדיות כשותפים אמיתיים. אנחנו לא אחים לצרה אלא אחים מבחירה. בממשלה מתעוררות בעיות מעת לעת ואז ר' יעקב ליצמן מעלה הצעה שאף אחד לא חשב עליה שמשנה את כל זווית הראייה והרבה פעמים זה הפתרון".

בנקודה זו עבר נתניהו לדבר על כוח העבודה במגזר החרדי ועל הצורך לעבוד עם נציגיו בשיתוף פעולה ולא בכפייה, "עולם העבודה משתנה ואני מברך על כך שרבים רבים בציבור החרדי נכנסים לעולם העסקים, להיי-טק, לנדל"ן, לקמעונאות, לראיית חשבון, לעריכת דין, חריפי שכל ועושים עבודה יוצאת מן הכלל, יוצאת מן הכלל. אבל שוב, כל זה לא בכפייה, לא בתגרנות, לא בהתרסה, בהידברות, מתוך רצון טוב, מתוך רצון של מי שרוצה. אנחנו מכבדים את זה ואני רוצה שתדעו גם, יש שינויים משמעותיים, שוב, בלי כפייה, בלי כלום. נשים חרדיות היום עובדות בשיעור ההשתתפות של האוכלוסייה הכללית ואגב, האוכלוסייה בישראל משתתפת בעבודה יותר מהממוצע של המדינות המתפתחות בעולם. קרי, הנשים החרדיות עובדות יותר מהממוצע של הנשים במדינות המפותחות בעולם. מישהו יודע את זה? כדאי להגיד את זה בציבור, הנה אני אומר לכם. זה דבר שלא יודעים, לא יודעים על ההשתתפות הזאת. גברים חרדים עוד לא שם".

"אבל אני מאמין בשילוב הזה, אני יודע עד כמה כישרוניים האנשים שיוצאים מהישיבות. אני יודע עד כמה מעריכים את התרומה שלהם ושל הנשים החרדיות. אני יודע כי אני מדבר עם אנשי עסקים, אבל התרומה הגדולה ביותר זה לראות את היזמות מהציבור החרדי עצמו. אני רואה יזמים שמדברים איתי, אני רואה את השכל בעיניים ואני מכבד את השילוב של תורה ועבודה. בלי כפייה, בהבנה, בהידברות, זו הדרך שלנו בממשלה. אנחנו עובדים יחד כשותפים אמיתיים. לא כמי שכפו עלינו שותפות, אנחנו לא אחים לצרה, אנחנו אחים מבחירה וזו אחווה אמתית".

על משבר הדיור במגזר החרדי אמר נתניהו, "כשאנחנו מוצאים פתרון לציבור החרדי זה פתרון דיור לכלל עם ישראל ובתוך זה גם הציבור החרדי. הרב ליצמן דיבר איתי על זה לפחות 5,000 פעם והוא קודח לי חור בראש בכדי למצוא פתרון".

השארת תגובה