ליצמן הגיש ערר נגד חוק המואזין, דרעי תומך

שר הבריאות יעקב ליצמן הגיש ערר למזכירות הממשלה על הצעת חוק המואזין, בשל כך הצעת החוק לא תעלה לדיון. ליצמן נימק את הערר, "החוק עשוי לפגוע בצופרי השבת" • בלשכתו של דרעי הביעו תמיכה בערר

תמונת ארכיון: מועצת גדולי התורה,
תמונת ארכיון: מועצת גדולי התורה,

פרסום ראשון: שר הבריאות יעקב ליצמן הגיש ערר למזכירות הממשלה על הצעת חוק המואזין, זאת בנימוק כי אישורו ימנע את הצופרים בכניסת השבת. בעקבות הערר החוק לא יעלה להצבעה במליאת הכנסת ויחזור לדיון במליאת הממשלה.

במכתבו למזכירות הממשלה תיאר ליצמן את מקור המנהג לצפירת השבת, "במשנה במסכת סוכה חז"ל מתארים את שלוש התקיעות שנתקעו זמן מה קודם לכניסת שבת, על מנת להבדיל את העם ממלאכה, ושלוש תקיעות בשעת כניסת ה/שבת עצמה שנועדו להכריז כי מכאן ואילך אסורה כל מלאכה עד לצאת השבת והחג".

ליצמן הוסיף, כי "במשך אלפי שנים במסורת ישראל שימשו כלים שונים לפעולה זו, בין השאר השופר והחצצורה. עם התפתחות הטכנולוגיה משמשות מערכות כריזה להודעה על כניסת השבת בעוצמת הקול המותרת על פי החוק. אני מגיש ערר זה לצורך קיום דיון נוסף בטרם העלאת החוק להצבעה".

גם בלשכתו של אריה דרעי הביעו תמיכה בגשת הערר של ליצמן. בכיר בלשכתו סיפר כי דרעי סבור כי "אין צורך בחוק המואזין. על פי חוק המפגעים והתקנות אפשר להפסיק את זה".

הוא הוסיף, כי זו גם עמדת שרת המשפטים והשר אלקין שמופקד על חוק המפגעים וזו גם עמדת השר לבטחון פנים. "הבעיה זו האכיפה. גם אם החוק המיותר הזה יעבור ולא תהיה אכיפה אז זה לא ישנה שום דבר חוץ מפגיעה בכבודם של אזרחים רבים. ובפרט שלשון החוק החדש עלול לפגוע גם בכריזה לקראת כניסת שבת".

בתוך כך, חברי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל יכריעו בשעות הקרובות האם לתמוך בחוק המואזין. ל'כל הזמן' נודע כי חברי המועצת יכריעו באמצעות משאל טלפוני.

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, מסר בתגובה: "נתניהו ניסה לחזר אחר קהל בוחריו בימין הקיצוני על ידי העלאה של חוק רע ומיותר שכל מטרתו הוא סימון והסתה נגד המיעוט הערבי. אני מודה לשר ליצמן על שהגיש את הערר ובלם את העלאת החוק, ובאמת מאמין שנעשה היום צעד משמעותי בשיתוף הפעולה בין המוחלשים בחברה".

השארת תגובה