רוב המעברים בין קופות החולים: ביישובים החרדיים

מרבית הישובים היהודים בהם התבצע מעבר בין הקופות החולים – ישובים חרדיים, כך עולה מדו"ח משרד הבריאות והביטוח הלאומי. עוד עולה, כי קופה"ח 'מכבי' נהנתה ממספר המצטרפים נטו הגדולה ביותר, ואילו 'לאומית' סבלה מכמות העוזבים נטו הגדולה ביותר

אילוסטרציה (קופת חולים ברמת בית שמש)
אילוסטרציה (קופת חולים ברמת בית שמש)

אם אתם תושבי ישוב חרדי, יש לכם סיכוי גבוה יותר לעבור קופת חולים – כך עולה מדו"ח משרד הבריאות והביטוח הלאומי. ע"פ הדו"ח התחרות בין ארבע קופות החולים, כללית, מכבי, מאוחדת ולאומית, הגיעה אשתקד לשיא של 20 שנה, ובמהלך השנה עברו 2% מכלל המובטחים קופת חולים. עם זאת, עיקר המעברים מתרכזים בישובים חרדים או ערבים.

שמונה מתוך עשר הישובים בהם נצפתה כמות מעברים גדולה היו ישובים ערבים, שני הישובים האחרים הם ישובים חרדים, מודיעין עילית ותפרח.

ברשימת עשרת הישובים היהודים, בהם התקיימו הכי הרבה מעברים, ניצבים שמונה ישובים חרדים, כשגם הישובים המעורבים ברשימה, צפת ובית שמש, מורכבות מאוכלסייה חרדית גדולה.

כשהישוב המעורב היחיד, בית שמש, למעלה ממחציתו חרדים. הישובים: תפרח, רכסים, כוכב יעקב, אלעד, עמנואל, בית"ר עילית, צפת, בית שמש ובני ברק.

מחברי הדו"ח התייחסו לעובדה כי הישובים הגדולים נעדרים מהרשימה, ולדבריהם, הסיבה לכך, היא ריכוז המאמצים של קופות החולים בישובים הקטנים. זאת, מאחר ששיעור המעברים המוצלח נמדד ביחס המעברים לתושבים, קמפיינים בישובים הגדולים לא יביא לשיעור מעברים גדול ביחס לתושבי העיר.

בבחינת כמות המצטרפים לעומת עוזבים עולה כי מכבי שירותי בריאות נהנתה ממספר המצטרפים נטו (הפער בין המצטרפים לבין העוזבים) הגדול ביותר. 46.5 אלף מבוטחים חדשים הצטרפו אליה, לעומת 25.5 אלף שעזבו אותה. לעומתה, 'לאומית', הקופה הקטנה ביותר מבין הקופות, ממשיכה להצטמק. לעומת 44.1 אלף מובטחים שעזבו את הקופה, 23.1 אלף בלבד הצטרפו אליה. מאוחדת וכללית שמרו על איזון יחסי בין מספר העוזבים למצטרפים. למאוחדת הצטרפו 40 אלף, לעומת 39.3 אלף שעזבו, ואילו כללית, קופת החולים החולים הגדולה ביותר מבין הקופות, הצטרפו 54.8 אלף מובטחים ו-55.5 אלף עזבו.

מספר המעברים הגבוה ביותר נרשם בין הקופות 'כללית' ל'מאוחדת', ומ'לאומית' ל'כללית', כשמעט 20 אלף מובטחי 'לאומית' עברו ל'כללית'. 'מכבי' הצליחה לקלוט כעשרת אלף מובטחים מ'לאומית', 6 אלף 'ממאוחדת' ו-5 אלף מ'כללית'.

מקופת חולים לאומית נמסר בתגובה: "הקלת אפשרויות המעבר בין קופות החולים כפי שבוצעו בשנים האחרונות, נוצלו לרעה על ידי חלק מקופות החולים אשר הקימו מוקדי מכירות בעלות של עשרות מיליוני שקלים מכספי הציבור במסווה של מוקדי שירות לקוחות ותוך דיווח כוזב למשרד הבריאות. ישנה קופה אשר בימים אלו ממש חלק מאנשיה הבכירים מועמדים לדין פלילי על מעשים מעין אלו וחלקם כבר הורשעו.

"הפעלת מוקדים אלו מגיעה לסך של כמאה מיליון שקלים מכספי סל הבריאות לספקי מכירות פרטיים, דבר המהווה חריגה מתקנות הפרסום והשיווק של משרד הבריאות בעצמו. לאומית סיימה את שנת 2015 באיזון תקציבי ובעמידה ביעדים ותעשה זאת גם בשנת 2016. לאומית מעניקה שירות רפואי מקצועי מתקדם מן השורה הראשונה תוך שקיפות מלאה ויחס אישי לכל מבוטח. ב-2017 נמשיך לפעול לטובת בריאות המבוטחים שלנו בכל המישורים".

מקופת החולים כללית נמסר: "הדו"ח מראה גם השנה את המצוקה התקציבית הקשה של קופות החולים והיעדר השינוי הנדרש בתקציבי הבסיס. עוד מבטא הדוח את המצב בו מממנת הכללית מתקציביה את בתי החולים הציבוריים שבבעלותה ללא מענה הולם מהמדינה".

מקופת החולים מכבי שירותי בריאות נמסר: "שמחים וגאים מאד. מכבי מובילה בשנים האחרונות מהפכה של שירות שבאה לידי ביטוי בכל דרך אפשרית, בדיגיטל, בשירות הפרונטלי, בפריסת השירותים ובאיכות הרפואה. אנשים למדו לברר לעומק מה הכי טוב בשבילם ולהצביע ברגליים. הצוות במכבי הוא שעושה את ההבדל עבור כל מטופל בנפרד. זו זכות גדולה לעבוד עם אנשים כאלה ולהעניק יחד שרות לכל 2,110,285 חברים. יש קופות חולים ויש מכבי".

מקופת החולים מאוחדת נמסר: "מנכ"ל מאוחדת, זאב וורמברנד מתריע, כי שיעורי ההצטרפות והנטישה לקופות החולים משקפים מציאות של חוסר אחריות תקציבית במערכת הבריאות הציבורית של מדינת ישראל. 'בצד המאזן השלילי המתון של הכללית והמאזן החיובי המתון של מאוחדת, ניכר בנתונים יחס ישיר בין החריגה התקציבית האדירה של מכבי – לבין מספר המבוטחים שהיא רוכשת. בצידה השני של המשוואה, ניכר שלמרות סכומי העתק שהמדינה בוחרת להמשיך ולהשקיע בהנשמה המלאכותית של לאומית – זו ממשיכה לדמם ולאבד שיעור ניכר מלקוחותיה'.

"לדברי עורכי הדוח, 'ניתן לראות כי שיעור המבוטחים שמצטרפים או עוזבים את הקופות הקטנות גבוה בהרבה משיעור זה בקופות הגדולות. נתון זה מדגים את עוצמת ההשפעה שיש למעברים על קופה קטנה ומשקף את התנודתיות שנוצרת בהכנסות הקופה כתוצאה מכך. בולט במיוחד שיעור העוזבים הגבוה את לאומית, שאיבדה לאורך השנה שיעור מבוטחים גבוה בהרבה מהשיעור שהצטרף אליה. ניתן לראות כי שיעור המבוטחים שמצטרפים או עוזבים את הקופות הקטנות גבוה בהרבה משיעור זה בקופות הגדולות. נתון זה מדגים את עוצמת ההשפעה שיש למעברים על קופה קטנה ומשקף את התנודתיות שנוצרת בהכנסות הקופה כתוצאה מכך. בולט במיוחד שיעור העוזבים הגבוה את לאומית, שאיבדה לאורך השנה שיעור מבוטחים גבוה בהרבה מהשיעור שהצטרף אליה'".

ממנכ"ל קופת החולים מאוחדת, זאב וורמברנד נמסר: "אני קורא לשרי הבריאות והאוצר למזג את מה שנשאר מלאומית לתוך מאוחדת. רק כך תמנע היווצרותו של דואופול מסוכן במערכת הבריאות. במקום להשחית כספים רבים על קופה ננטשת, על המדינה למזג את לאומית לתוך מאוחדת וליצור מערכת בריאות ציבורית מאוזנת ואיתנה יותר. מאוחדת תמשיך להתנהל באחריות תקציבית ותמשיך למקד מאמצים במשימה הלאומית של שדרוג השירותים הרפואיים בפריפריות הגיאוגרפיות והחברתיות של ישראל".

השארת תגובה