העימות האחרון: "בובה של פוטין" ו"אשה נבזית"

הלילה נערך העימות האחרון בין המועמדים לנשיאות ארצות הברית. במהלך העימות תקפה קלינטון את טראמפ, כי הוא בובה של פוטין. מנגד טראמפ האשישם כי המתקפה על מוסול נועדה להוכיח שקלינטון ראויה לנשיאות, וסינן "כזו אשה נבזית" • סיקור מקיף

טראמפ אמריקה בוחרת Gage Skidmore
טראמפ אמריקה בוחרת Gage Skidmore

העימות האחרון: שבועיים וחצי לפני מועד הבחירות שיכריע את אחת ממערכות הבחירות הסוערות ביותר שידעה ארה"ב התייצבו הלילה (חמישי) דונלד טראמפ והילרי קלינטון לעימות השלישי והאחרון ביניהם. העימות היה סוער לכל אורכו, וגם בסיומו לא נרשמה לחיצת יד בין המועמדים.

במהלך העימות האשימה קלינטון כי פוטין עומד מאחורי פריצות האקרים למחשבי הוועידה הדמוקרטית לנשיאות, "זה בא בפירוש מפוטין עצמו". המועמדת הוסיפה, "אני חושבת שהשאלה הכי חשובה הערב היא האם דונלד טראמפ יודה שהוא לא נעזר בפוטין בבחירות האלה, ויגנה את הרוסים שמרגלים נגד אמריקנים – מה שהוא למעשה עודד בעבר".

טראמפ השיב, כי הוא מגנה את ההתערבות והוסיף, "אני לא מכיר את פוטין". לדבריו, "פוטין אמר דברים נחמדים עלי ואם נסתדר בינינו, זה יהיה טוב". טראמפ הוסיף, "אם רוסיה ואמריקה יסתדרו ויתקפו את דאעש זה יהיה נחמד".

המועמד הרפובליקני תקף את קלינטון ואובמה, וטען כי לפוטין אין טיפת כבוד כלפיהם. קלינטון התערבה ועקצה,  "זה בגלל שהוא מעדיף בובה בתור נשיא ארה"ב". טראמפ לא היסס והשיב בחזרה, "את בובה". לדבריו, קלינטון ואובמה לא אוהבים את פוטין כי הוא גבר עליהם בכל צעד.

במהלך העימות שאל המנחה את טראמפ אם יקבל את תוצאות הבחירות במידה של הפסד. המועמד סירב להתחייב לכך ואמר, "אומר לך כשיגיע הזמן. אשאיר אתכם במתח". קלינטון הגיבה מיד וטענה, שהיא מזועזעת מכך שהוא לא יקבל את תוצאות הבחירות. לדבריה, "טראמפ תמיד מתלונן שהדברים מכורים. זהו דפוס חשיבה. זה מצחיק אבל גם רציני לחלוטין".

על הטענות ליחסו כלפי נשים השיב טראמפ, "הכול המצאות. הכול שקרים". מנגד השיבה קלינטון, "אנחנו יודעים מה דונלד אומר, חושב, ואיך הוא מתנהג לנשים".

גם נושא ההגירה עלה על הפרק, כשטראמפ תקף, "קלינטון רוצה לתת חנינה למהגרים בלתי חוקיים. אנחנו צריכים גבולות חזקים. בקהל הערב יש ארבע אמהות מדהימות שהכרתי במרוצת השנים, שהילדים שלהן נהרגו באכזריות על ידי אנשים שנכנסו למדינה באופן לא חוקי". המועמד הוסיף, "אני רוצה לבנות חומה, אנחנו צריכים את החומה. אחד מהדברים הראשונים שאעשה זה להיפטר מכל ברוני הסמים, יש לנו אנשים מאוד מאוד רעים במדינה שחייבים לצאת".

קלינטון השיבה, "כשהוא דיבר חשבתי על נערה צעירה שפגשתי כאן בלאס ווגאס, קרלה, שמאוד מודאגת שמא הוריה יגורשו כיוון שהיא נולדה במדינה הזו והם לא, הם עובדים קשה כדי לחיות ואתה צודק, אני לא רוצה לקרוע משפחות". המועמדת התייחסה לחומה של טראמפ, ועקצה: "הייתה לו פגישה עם נשיא מכסיקו והוא לא הזכיר את החומה".

טראמפ תקף את קלינטון שנמצאת בשטח כבר 30 שנה, "רק מדברת ולא עושה. ב-30 שנותי במגזר הפרטי הספקתי יותר ממנה". קלינטון הזכירה את חיסול בן לאדן, ואמרה כי ביום שהיא פיקחה על המבצע על חיסולו, טראמפ היה עסוק להנחות תכנית טלוויזיה.

המבצע של ארה"ב יחד עם כוחות עיראקים וכורדים לכיבוש מוסול עלה לשולחן העימות. טראמפ תקף את קלינטון, ורמז כי התקיפה מתרחשת משום שקלינטון מתמודדת לנשיאות. "היא רצתה להיראות קשוחה", אמר.

"אני נדהמת שהוא חושב שיצאנו למתקפה כדי לעזור לי לנצח בבחירות", אמרה קלינטון, "אבל ככה דונלד חושב. אלו תיאוריות קונספירציה". קלינטון ציינה כי "הוא כל הזמן מכחיש שהוא תמך בפלישה לעיראק. תחפשו בגוגל 'דונלד טראמפ' ו'עיראק' ותראו עשרות מקורות שמאשרים שהוא היה בעד הפלישה". טראמפ התפרץ כמה פעמים לדבריה של קלינטון כשהתייחסה לנושא ואמר: "טעות".

גם נושא המיסים עלה לדיון, כשקלינטון אמרה כי היא תעלה את המסים המוטלים על עשירים כדי לסייע לממן את מערכת הביטוח הלאומי של ארה"ב, והוסיפה כי טראמפ עשוי לנסות לחפש דרך לחמוק מתשלום מסים גבוהים יותר. באותו רגע סינן המועמד אל יריבתו: "כזו אשה נבזית".

בחלקו האחרון של העימות ביקש המנחה לשמוע הצהרות סיום משני המועמדים. קלינטון ענתה ראשונה: "אני מנסה להגיע אל כל האמריקאים משום שאנחנו צריכים את כולם. תנו לי לדבר ישירות אל המצלמה. אנחנו צריכים את הכישרונות שלכם. ראיתי את הנשיאות מקרוב. את האחריות וההזדמנויות. הפכתי את רווחתם של ילדים ומשפחות למטרת חיי. זו תהיה משימתי. משפחות נגד אינטרסים של תאגידים. תנו לי סיכוי".

אחריה הגיב טראמפ: "היא מגייסת כספים מהאנשים שבהם היא רוצה לשלוט. זה לא עובד ככה. אנחנו הולכים להפוך את אמריקה לנפלאה שוב. יש לנו צבא מרוקן. נדאג לחיילים המשוחררים שלנו. שוטרים ונשים אינם מקבלים כבוד. במרכזי הערים יורים באנשים שיוצאים לקניות. כל שהיא עשתה זה לדבר על שחורים ולטינים. אנחנו נהפוך את אמריקה שוב לחזקה וזה חייב להתחיל עכשיו. אנחנו לא יכולים לקבל עוד ארבע שנים של ברק אובמה וזה מה שתקבלו אם תצביעו לה". בתום 90 דקות של חילופי מהלומות בין המתמודדים לנשיאות הסתיים העימות.

השארת תגובה