מי יחיה ומי ימות: שנה של אינתיפאדה

סיכום שנה מדמם: מאות פיגועי ירי, דקירה, דריסה, יידוי בקת"בים וזריקות אבנים בוצעו השנה. בפיגועים בארץ ובחו"ל נרצחו 44 ישראלים ו-459 נוספים נפצעו בדרגות שונות • ואלה שמותם של ההרוגים הקדושים והטהורים הי"ד

 תכלה שנה וקללותיה: שנה חלפה מאז החלו אירועי הטרור בראש השנה תשע"ו. תחילה הגדירו כוחות הביטחון את האירועים 'גל טרור', אלא שמיום ליום התברר – זה לא גל זה צונאמי של טרור.

אירועי הטרור החלו במסע הסתה שנערך בין ערביי מזרח י-ם בערב ראש השנה התשע"ו. ארגון מוסלמי קיצוני בשם ה'מוראביטון' הפיץ שמועה כי היהודים מעוניינים להשתלט על הר הבית, לראיה ההגבלות על המתפללים המוסלמים בהר – הגבלות סטנדרטיות עקב חגי תשרי הקרבים ובאים.

בכ"ט באלול התשע"ה החלו עשרות פורעים ערבים במהומות בהר הבית. הפורעים התבצרו במסגד אל-אקצא חמושים באבנים, מקלות, בקבוקי תבערה, זיקוקין די-נור ואף מטעני צינור, כל זאת במטרה לפגוע במתפללים יהודים בהר הבית ובכותל המערבי. כוחות משטרה גדולים פורצים להר, מתעמתים עם המחבלים ומצליחים להשליט סדר.

במקביל, נשות ה'מוראביטאת', ארגון הנשים של ה'מוראביטון', מבצעים לינץ' בבחור ישיבה שהיה בדרכו לכותל המערבי ופוצעים אותו קל. מדינות ערב מגנות את ישראל (כמה מפתיע) על הפריצה להר הבית  ומאשימות אותה בפרובוקציה. באותו ערב (ליל ראש השנה) מתחילה שנה של טרור, שמצטרפת למאה שנים דומות.

 

ואלה שמות הנרצחים הקדושים והטהורים בשנת ה'תשע"ו:

ליל ראש השנה התשע"ו – אלכסנדר לבלוביץ' הי"ד, בן 64 מירושלים, נפטר לאחר שיידו אבנים לעבר רכבו בשכונת ארנונה שבירושלים. לבלוביץ' חזר לביתו עם שתי נוסעות נוספות ברכב, בנות 25 ו-50, כאשר הרכב הותקף באבנים ובשל כך איבד שליטה לקה באירוע לבבי והתנגש בעמוד, מותו נקבע בבית החולים.

י"ח תשרי, ליל ד' דחול המועד סוכות – איתם ונעמה הנקין הי"ד, בני זוג כבני 30 מההתנחלות נריה, נרצחו לאחר שמחבלים ירו מרכב חולף לעבר רכב ישראלי בין איתמר לאלון מורה סמוך לבית פוריק. כוחות מד"א הגיעו לזירה וקבעו את מותם של השניים. ארבעת ילדיהם של בני הזוג ישבו במושב האחורי והיו עדים לרצח.

כ"א תשרי, ליל הושענה רבה – אהרון בנט (בניטה) הי"ד, בן 21. אהרון, חסיד ברסלב המשתייך לקהילת 'שובו בנים', התארח בשבת אצל אביה של אשתו, מרבני הישיבה, המתגורר במרכז הקהילה, ברחוב החומה השלישית הסמוך למאה שערים. בשעת אחר הצהריים ירדה המשפחה לכותל, ועם צאת השבת חזרה בדרך הקצרה ביותר לבית בו התארחה – דרך רחוב הגיא שם הותקף אהרון על ידי מחבל תאב דם. רעייתו ובנו בן השנתיים נפצעו אף הם בפיגוע.

נחמיה לביא הי"ד, בן 41, היה רב בישיבת עטרת בירושלים. נחמיה התגורר במשך 23 שנים בעיר העתיקה, ברחוב הגיא, בו אירע הפיגוע. נחמיה שמע את קול צעקותיו של אהרן בנט ורץ לסייע לו מול המחבל, אך המחבל התנפל עליו וירה בו למוות. הותיר אחריו אשה ושבעה ילדים.

ל' תשרי – הרב ישעיהו קרישבסקי הי"ד, בן 59, נרצח בפיגוע דריסה ברחוב מלכי ישראל שבירושלים. רב ישעיהו היה בדרכו לחברותא הקבועה שלו כמידי בוקר. הרב ישעיהו נמנה על חשובי חסידי פינסק קרלין לאחר שבבגרותו למד במוסדות קרלין והתקרב לאדמו"ר ממנו ינק תורה ויראת שמיים. כמו כן היה מקורב גם לאדמו"ר מרחמסטריווקא. הרב גם הוציא סדרת ספרים "פניני יהושע" – פירוש על פרשת השבוע, ספרים שנחשבים לשם דבר בעולם התורה והישיבות. הותיר אחריו בן אחד ונכדים.

ריצ'רד לייקין הי"ד, בן 76 במותו, גדל סמוך לבוסטון ובמשך השנים ניהל בית ספר יסודי והיה פעיל זכויות אדם, בין השאר צעד עם מנהיג השחורים מרטין לותר קינג. בשנות ה-80 עלה ארצה והתיישב בשכונת ארמון הנציב. במהלך פיגוע דקירה משולב בירי באוטובוס בשכונת ארמון הנציב, נורה לייקין בראשו ונדקר בחזהו. עם פציעתו באורח אנוש הובהל לחדר הניתוח בבית החולים הדסה עין כרם ומצבו יוצב, הוא טופל זמן ממושך ביחידה לטיפול נמרץ ואף נותח מספר פעמים. למרות מאמצי הצוות הרפואי נפטר מפצעיו. הותיר אחריו אישה, שני ילדים ושמונה נכדים.

חביב חיים הי"ד, בן 78, נרצח גם הוא בפיגוע בקו 78 בשכונת ארמון הנציב בירושלים כשהיה בדרכו הביתה מקופת החולים. רעייתו שושנה שהייתה עימו נפצעה קשה בפיגוע. הותיר אחריו אישה, חמישה ילדים וארבעה עשר נכדים.

אלון גובברג הי"ד, בן 51, ירושלים נרצח גם בפיגוע ירי ודקירות באוטובוס בשכונת ארמון הנציב בירושלים. מאות אנשים שלא הכירו אותו הגיעו ללוותו בדרכו האחרונה. מכרה שלו סיפרה: "אלון עבד כמאבטח ויותר מהכל חלם להקים משפחה בישראל. הוא קיווה שעם העליה שלו לארץ הוא יצליח להגשים את החלום הזה."

ה' במר חשוון – סמל עומרי לוי הי"ד, בן 19 משדי חמד, היה לוחם בגולני. עומרי היה בדרכו לבסיסו בנחל עוז כאשר נורה ונרצח בפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע. הוא נמנה עם כוחות התגבור שהוקפצו שבוע קודם לכן מאימון לאוגדת עזה, זאת בכדי להתמודד עם הפרות הסדר של הפלסטינים מול סג'עיה ואל בורייג'.

הבטום זרהום, בן 29, נתין זר מאריתריאה נורה והוכה למוות לאחר שנחשד כמחבל במהלך פיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע. הבטום נחשד תחילה כאחד משני המחבלים, כאשר למעשה, הוא כלל לא נטל חלק בפיגוע אלא נפצע במהלכו. הוא פונה במצב קשה מאוד לבית החולים סורוקה בעיר, שם נקבע מותו. זרהום עבד בשנה האחרונה במשתלת "שורשים" במושב עין הבשור שבמועצה האזורית אשכול. הוא חסך את הכסף עבור משפחתו. לזרהום אישה וילד המתגוררים בקנדה.

ז' במר חשוון – אברהם אשר חסנו הי"ד, נהג בן 50 מקריית ארבע, הותקף על ידי מיידי אבנים באזור חברון ועצר בצד הדרך. שם נדרס על ידי משאית ומת מפצעיו. אברהם אשר עבד כמנהל המטבח בישיבה התיכונית עותניאל. תושבי היישוב סיפרו כי אשר היה פעיל חברתי ואהוב על כולם. "הוא היה הרוח החיה בכל הפעילויות. אשר תמיד עשה זאת עם חיוך של אושר ועם שמחת חיים שהדביקה את כולם". הותיר אחריו אישה, שבעה ילדים ותשעה נכדים.

כ"ו מר חשוון – סמ"ר בנימין יעקובוביץ׳ הי"ד, לוחם משמר הגבול, נפטר מפצעיו לאחר שנפגע בפיגוע דריסה בצומת חלחול. רכב הגיח לעבר צוות לוחמי משמר הגבול שפעלו במקום, לפתע הסיט נהג הרכב את רכבו ופגע בעוצמה רבה בבנימין, הלוחמים שעמדו בסמוך פתחו בירי מדויק לעבר המחבל וזה חוסל.

א' כסלו – הרב יעקב ליטמן הי"ד בן 40 ובנו נתנאל הי"ד, בן ה-18. משפחת ליטמן היתה בדרכם לשבת חתן של בתם, בזמן שמחבל פתח באש לעבר רכבם בדרום הר חברון. בנו של יעקב, דביר נפצע קל מהירי והזעיק את כוחות ההצלה. אם המשפחה ושלוש מבנותיה חזו באב סופג את הקליעים הקטלניים. הן נפצעו באורח קל ולקו בחרדה. הותיר אחריו אישה וחמישה ילדים.

ז' כסלו – יעקב דון הי"ד, בן 49 מאלון שבות, בן להורים ניצולי שואה, נרצח בפיגוע ירי ודריסה באזור צומת אלון שבות בגוש עציון. יעקב שימש כמחנך וכרכז חינוך חברתי בתיכון "דרך אבות" באפרת וכמדריך תקשוב של משרד החינוך. בנוסף לכך היה דוקטורנט לטכנולוגיה חינוכית באוניברסיטת חיפה. יעקב היה פעיל בענייני קהילה וחינוך בגוש עציון וכיהן בעבר כחבר ועד היישוב ויושב ראש ועדת חינוך. הותיר אחריו אישה וארבעה ילדים.

עזרא שוורץ הי"ד, צעיר אמריקני בן 18 נרצח בפיגוע ירי ודריסה באזור צומת אלון שבות בגוש עציון.  עזרא היה חלק מקבוצה מתנדבי ישיבה בבית שמש שהגיעו לחלק אוכל לחיילים והיו בדרכם חזרה לישיבה כשהפיגוע החל.

שאדי ערפה, צעיר ערבי בן 24, תושב חברון, נרצח בפיגוע ירי בגוש עציון. הוא עבד כסוכן מכירות בחברת הסלולאר הפלסטינית "אל-ווטניה". המחבל חשב שהוא יהודי ופגע גם בו. כמובן שמשרד הבריאות הפלסטיני האשים את ישראל במותו.

אהרון יסייב הי"ד, בן 32 מחולון, נהרג בפיגוע דקירה בבניין פנורמה שבדרום תל אביב. מחבל, פלסטיני תושב חברון שעבד בישראל באופן חוקי, החל במסע דקירות בבניין פנורמה. לפי עדויות מהזירה, אהרון מנע מהמחבל להיכנס לתוך בית הכנסת ולמנוע אבדות כבדות יותר. יוסף, אביו של אהרון סיפר: "סיפרו לי שהוא ישב בכניסה והציל את כולם, הוא סגר את הדלת ומנע בגופו את הכניסה של המחבל וככה הוא בעצם הוא נדקר. הוא היה בן תורה, הוא החזיר את כל המשפחה בתשובה. הוא השאיר אחריו חמישה ילדים, הילדה הגדולה שבהם היתה בכיתה א'.

ראובן אבירם הי"ד, בן 51 מרמלה, נהרג בפיגוע דקירה בבניין פנורמה שבדרום תל אביב. ראובן פונה במצב קשה לבית החולים אולם שם הידרדר מצבו והוא מת מפצעיו. ראובן עלה לארץ בתש"ן מברית המועצות. הותיר אחריו אישה ובן.

ח' כסלו –  שמואל בן הלל, בן 60, מצור הדסה נרצח בפיגוע במלון "רדיסון סלו" במאלי. שמואל היה חבר סגל בכיר בבית הספר מנדל למנהיגות חינוכית. הוא התמחה בתכנון, ניהול ופיתוח מוסדות להכשרת מנהיגות ושימש יועץ לממשלת מאלי בתחום החינוך. הותיר אחריו אישה ושלושה ילדים.

י' כסלו – הדר בוכריס בת 21 מצפת נרצחה לאחר שמחבל דקר אותה בטרמפיאדה בצומת גוש עציון. כוחות מד"א שהגיעו למקום טיפלו בהדר ופינו אותה לבית החולים שערי צדק בירושלים, שם נקבע מותה. הותירה אחריה זוג הורים וארבעה אחים.

יא' כסלו – זיו מזרחי הי"ד, בן 18, נרצח בתחנת הדלק דור אלון בכביש 443. המחבל ניצל את העובדה שמזרחי נותר לבד לאחר תאונת דרכים קלה שבה היה מעורב – ורצח אותו בדקירות סכין. הותיר אחריו זוג הורים ושני אחים.

י"א טבת – עופר בן ארי הי"ד, בן 46, נרצח בפיגוע דקירה בשער יפו בירושלים. שני מחבלים בני מיעוטים הגיעו לכיוון שער יפו, הבחינו ביהודים והחלו לדקור אותם באמצעות סכינים. לוחמות מג"ב שאבטחו את המקום, הבחינו באזרחים שרצים בבהלה מאזור השער, הבינו כי מתרחש אירוע והחלו לרוץ בעקבות החשודים. הלוחמות הבחינו בשני מחבלים עם סכין כשהם דוקרים גבר וביצעו ירי לעבר המפגעים כדי לנטרלם. בן ארי שרץ לסייע לנדקרים נורה בשוגג. הותיר אחריו אישה ושתי בנות.

הרב ראובן בירמכר, הי"ד  בירמכר נהרג בפיגוע דקירה בשער יפו בירושלים בעת שהיה בחזרתו מלימודו היומי בישיבת 'אש התורה'. בירמכר גדל במשפחה חילונית בארגנטינה, בצעירותו התקרב לדת ובהמשך עלה לישראל חזר בתשובה והפך לרב. את יומו היה מעביר בלימוד בישיבת "אש התורה", ישיבה בירושלים לתלמידים מחו"ל, כאחד הרבנים במחלקה הדרום-אמריקנית. בנוסף, הרב בירמכר היה מוסר שיעור בכולל בקריית יערים. הותיר אחריו אישה ושמונה ילדים.

י"ח טבת – גנדי קופמן הי"ד, בן 41. נפצע אנושות בפיגוע דקירה בחברון בתאריך כ"ה כסלו ומת מפצעיו כשלושה שבועות לאחר מכן. גנדי המתין בעמדת ההסעה סמוך למערת המכפלה כאשר הגיע המחבל ודקר אותו אנושות. גנדי עבד בגינון ובאבטחה בקריית ארבע ובחברון. לדברי חבריו, הוא היה "איש מסביר פנים, נחמד ומאוד מוכר בקריית ארבע ובחברון". הותיר אחריו אישה ושני ילדים.

כ' טבת – אלון בקל הי"ד, בן 26, מכרמיאל, בוגר סיירת גולני, נרצח בפיגוע ירי בתל אביב במסעדת "הסמטה". אלון התגורר בתל אביב ועבד כמנהל המשמרת במסעדה, היה בשנה הרביעית ללימודי משפטים ומינהל עסקים במכללה האקדמית נתניה ועמד להתחיל התמחות במשרד עורכי דין. הותיר אחריו הורים אח ואחות.

שמעון רוימי הי"ד, בן 30, מאופקים, נרצח בפיגוע ירי בתל אביב במסעדת "הסמטה". שמעון התגורר בבאר שבע, ועבד כאחראי משמרת במוקד חברת "הוט". שמעון הגיע למסעדה כדי לחגוג יום הולדת לחבר. הותיר אחריו הורים ושלושה אחים.

אמין שעבאן, בן 42, נרצח שעה לאחר פיגוע הירי בתל אביב על ידי אותו מחבל. המחבל עצר את מוניתו של אמין על מנת להימלט לאחר נסיעה של מספר קילומטרים רצח, עת הבחין נהג המונית שמשהו מוזר בהתנהגותו של הנוסע, ירה בו המחבל למוות. אמין עבד קשה כדי לפרנס את משפחתו, עבד 12 עד 14 שעות ביום כנהג מונית, וקיווה לבנות בית לבנו הבכור, על מנת שיוכל להתחתן. הותיר אחריו 12 ילדים, אמא ואח.

ז' שבט – דפנה מאיר הי"ד, בת 38, נרצחה בפיגוע דקירה בפתח ביתה בעותניאל. דפנה הייתה אחות בסורוקה ומטפלת ברפואה טבעית בהתמחות בפריות. בנוסף היא הייתה מדריכת כלות. הותירה אחריה בעל, ארבעה ילדים, ושני ילדי אומנה, להם פתחה את ביתה.

ט"ו בשבט – שלומית קריגמן הי"ד, בת 23, משדמות מחולה נרצחה בפיגוע דקירה בבית חורון. קריגמן, בת למשפחה ותיקה בשדמות מחולה, סיימה תואר ראשון בעיצוב תעשייתי באוניברסיטת אריאל, והתגוררה בבית סבה וסבתה בבית חורון, שם נרצחה. הותירה אחריה הורים ושישה אחים ואחיות.

כ"ד שבט – הדר כהן, בת 19, לוחמת מג"ב מאור יהודה, נפצעה אנושות בפיגוע משולב של ירי ודקירה שביצעו שלושה מחבלים פלסטינים באזור שער שכם בירושלים. הדר פונתה על ידי פרמדיקים של מד"א לבית החולים הדסה הר הצופים, שם מתה מפצעיה.  מחקירת הפיגוע עולה כי חברתה של הדר נדקרה על ידי אחד המחבלים, הדר לא היססה וירתה בו – ובכך הצילה את חיי חברתה. הותירה אחריה זוג הורים, אח ואחות.

ט' אדר א' – ינאי טוביה ויסמן הי"ד, בן 21, חייל צה"ל מחטיבת הנח"ל, נרצח בדקירות סכין בסניף "רמי לוי" בשער בנימין. ויסמן גדל והתגורר בהתנחלות מעלה מכמש שבבנימין. בעת הפיגוע היה בקניות עם רעייתו ברמי לוי. ינאי ראה מחבל פורץ במסע דקירות ורץ להתעמת איתו, למרות שהיה ללא נשק. הותיר אחריו אישה, פעוטה בת ארבעה חודשים, הורים ושלושה אחים.

ט"ו אדר א' – רב-סרן אליאב גלמן הי"ד, בן 30, נהרג מאש כוחות צה"ל במהלך פיגוע בצומת גוש עציון. גלמן גדל בקרית ארבע ולמד שם בילדותו. לאחר מכן למד בישיבה התיכונית 'מקור חיים' שבגוש עציון והתגייס לשירות צבאי בחטיבת הצנחנים גלמן השתחרר משירות קבע כחצי שנה לפני הפיגוע. הוא נהרג עת שב מאימון מילואים. הותיר אחריו אישה ושני ילדים.

כ"ח אדר א' – טיילור אלן פורס, בן 28, נרצח בפיגוע דקירה ביפו. פורס, אזרח ארצות הברית, היה בוגר האקדמיה הצבאית של ארה"ב בווסט פוינט ושירת בצבא בשנים 2014-2009 בין השאר בעיראק ובאפגניסטן. הוא התגורר בפורט הוד, טקסס, וכיהן כמפקד מחלקה לכיבוי אש.

ט' אדר ב' – יונתן שור הי"ד, בן 40, מתל אביב, נרצח בפיגוע התאבדות בטורקיה שביצע פעיל דאעש ברחוב איסטיקלאל באיסטנבול. יונתן שהה באיסטנבול עם אשתו ענבל שנפצעה קשה בפיגוע, לרגל יום הולדתו ה-40. הותיר אחריו אישה ושני ילדים.

שמחה דמרי, בת 60, גננת מדימונה, נרצחה בפיגוע התאבדות באיסטנבול שביצע פעיל דאעש. בעלה אבי יצא יחד עימה לטיול בטורקיה, במטרה לחגוג את יום הולדתה. בעלה אבי נפצע באורח בינוני. הותירה אחריה בעל, ארבעה ילדים ונכדים.

אברהם גולדמן, בן 69, מהרצליה, עבד כמדריך תיירים בירושלים, נרצח בפיגוע התאבדות בטורקיה שביצע פעיל דאעש ברחוב איסטיקלאל באיסטנבול.  אברהם יצא  לטיול בטורקיה עם רעייתו, אשתו ניצה נפצעה גם היא בפיגוע. הותיר אחריו אישה, שלושה ילדים ושמונה נכדים.

ב' סיוון – ד"ר מיכאל פייגה הי"ד, בן 58, מרמת גן. שהה במתחם שרונה בעת ששני מחבלים מכפר יטא פתחו בירי. מיכאל היה סוציולוג ואנתרופולוג, עמד בראש התכנית ללימודי מדינת ישראל בפקולטה למדעי הרוח והחברה באוניברסיטת בן גוריון. הותיר אחריו  איה ושלוש בנות.

מילה מישייב הי"ד, בת 33, מראשון לציון. המתינה יחד עם חברה בזמן הירי במתחם שרונה, היא נפגעה מכדור בפלג גופה התחתון ונהרגה מאיבוד דם. מילה גרה במקור באשקלון והייתה אמורה להתחתן מספר חודשים לאחר מכן. הותירה אחריה זוג הורים, שני אחים ואחות.

עידו בן ארי הי"ד, בן 42, מרמת גן. עידו שהה במתחם שרונה עם רעייתו ושני ילדיו מנישואים קודמים, כשנפצע משני כדורים בעת שישב במסעדת בנדיקט.  עידו שירת בסיירת מטכ"ל, היה מילואימניק מצטיין הנשיא ועבד בתפקיד בכיר ב"קוקה קולה". הותיר אחריו אישה, ושני ילדים.

אילנה נבעה הי"ד, בת 40, מתל אביב. שהתה במתחם שרונה בעת הירי, לשמע היריות קיבלה דום לב והלכה לעולמה. אילנה לא יצאה לבלות הרבה זמן על מנת לטפל בבנות שלה באותו ערב חברותיה שכנעו אותה לצאת. הותירה אחריה ארבע בנות, בעל וזוג הורים.

כ"ד סיון – הלל יפה אריאל הי"ד, בת 13 וחצי מקריית ארבע. מחבל פלסטיני, מוחמד טראירה בן 17 מבני נעים,  הצליח לחדור לבניין שבקצה שכונת החרסינה שבקריית ארבע ודקר אותה בזמן שישנה. הלל יפה נפצעה באורח אנוש. לאחר שהובהלה לבית החולים, נאלצו הרופאים לקבוע את מותה. הותירה אחריה הורים ושתי אחיות.

כ"ה סיון – הרב מיכאל (מיכי) מרק הי"ד, בן 48, נרצח בפיגוע ירי בכביש 60, בדרום הר חברון. מיכאל היה מנהל ישיבת ההסדר בעתניאל. למרק ולרעייתו חווה שנפצעה קשה בפיגוע עשרה ילדים – שניים מהם, פדיה בן ה-15 ותהילה בת ה-13, היו גם הם ברכב ונפצעו – הבן באורח קל והבת באורח בינוני-קשה. הבן נתנאל ספד לאביו "איש חסד, בלי שאף אחד ידע. גם כשעבד ימים ולילות, לא ויתר על לימוד התורה".

מלבד מספר ההרוגים הגדול, נפצעו מאות רבות. בסך הכל טיפלו כוחות מד"א ברחבי הארץ ב- 459 פצועים בפיגועי דריסה, דקירה וירי, בהם 42 פצועים באורח קשה, 12 באורח בינוני עד קשה, 75 באורח בינוני, 18 קל עד בינוני ו- 312 פצועים באורח קל. בנוסף טיפלו צוותי מד"א בלמעלה מ- 143 נפגעי חרדה.

החובשים והפאראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ב- 131 אירועים של יידוי אבנים, 123 פיגועי דקירה, 27 פיגועי דריסה, 25 פיגועי ירי, 4 פיגועי תאונת דרכים, נפילת רק"ק אחת ופיצוץ באוטובוס.

כמו כן, כוחות צה"ל, מג"ב ומשטרת ישראל הצליחו למנוע עשרות פיגועים, כשהמחבלים נוטרלו עוד בטרם ביצעו את הפיגוע.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ עֲשֵׂה לְמַעַן הֲרוּגִים עַל שֵׁם קָדְשֶׁךָ

השארת תגובה