צפון קוריאה ערכה ניסוי גרעיני: "הגדול ביותר"

צפון קוריאה: "ערכנו ניסוי גרעיני בתגובה לעוינות אמריקאית" • מומחים, מדובר בניסוי הגרעיני החמישי והגדול ביותר של המדינה המסוגרת • בדרום קוראיה מגיבים, "מדובר במעשה של הרס עצמי ופרובוקציה"; ארה"ב: "עוקבים אחר הנעשה"

ניסוי טילים
ניסוי טילים

דאגה בעולם: צפון קוריאה  מאשרת כי ערכה הלילה (שישי) ניסוי גרעיני חמישי במספר. אישור המדינה הגיעה אחרי שבמהלך הלילה נמדדה פעילות סיסמית חריגה סמוך לאתר ניסויים גרעיניים בצפון-מזרח המדינה המסוגרת

הסוכנויות הסייסמולוגיות בארצות הברית, אירופה וסין דיווחו כי הרעידה הייתה בעוצמה של 5.3, עוצמת הניסוי הגדולה ביותר שנמדדה בצפון קוריאה. לשם השוואה, ב-2006 נרשמה רעידה של עוצמה בדרגה של 4.1 שלוש שנים אח"כ קלטו הסוכנויות הסייסמולוגיות רעש בעוצמה של 4.7, ב-2013 הרעש שנרשם עמד על 5.1, עוצמה דומה שנרשמה בניסוי הקודם של צפון קוריאה מוקדם יותר השנה.

בשעות הבוקר שידרו בטלוויזיה הצפון קוריאנית הודעה בה הם מודים בביצוע הניסוי הגרעיני. על פי ההודעה, הניסוי בוצע בראש נפץ גרעיני בתגובה ל"עוינות האמריקנית", לדבריהם.

בדרום קוריאה הגיבו בחומרה לניסוי. "הניסוי הגרעיני החמישי של המדינה מעיד על התנהגות פזיזה ומטורפת של המנהיג קים ג'ונג און, שמתעלם לחלוטין מקריאת העולם לנטוש את המרדף אחר נשק גרעיני", אמרה נשיאת דרום קוריאה פארק גון-הייה, והוסיפה כי מדובר במעשה של "הרס עצמי ופרובוקציה שיעצים את בידוד המדינה".

דובר מטעם המועצה לביטחון לאומי בארצות הברית, נד פרייס, מסר כי "וושינגטון מודעת לפעילות סיסמית באזור אתר ניסויים גרעיניים של צפון קוריאה. אנו עוקבים אחר הנעשה וממשיכים להעריך את המצב בתיאום הדוק עם השותפים האזוריים שלנו".

ג'פרי לואיס, מומחה אמריקני ממכון "מידלברי" בקליפורניה, אמר, כי "עוצמת האירוע הסיסמי מלמדת שהמתקן הגרעיני שפוצץ היה בעוצמה של 20 עד 30 קילו-טון, החזק ביותר שנוסה עד כה במתקן גרעיני של קוריאה הצפונית". לדבריו, המתקן הגרעיני שפוצץ בינואר השנה היה בעוצמה של שישה קילו-טון בלבד.

אף שביצעה כבר כמה וכמה ניסויים גרעיניים, מומחים טוענים כי לצפון קוראיה אין עדיין יכולת להרכיב ראש קרב גרעיני, החלק בטיל שמתבסס על נשק קונבנציונלי או גרעיני, אולם כל ניסוי שנערך מקדם אותה ליעד זה.

השארת תגובה