תבוסה לדמוקרטים: הרפובליקנים שולטים בסנט

לנשיא אובמה צפוי כאב ראש בשלהי כהונתו: תבוסה צורבת לדמוקרטים בבחירות עם כיבוש הסנט בידי הרפובליקנים ■ הניצחון מצטרף לשליטה הרפובליקנית בבית הנבחרים ובכך יתקשה הנשיא ביישום המדיניות שלו ■ דוב הייקינד זכה ברוב עצום כנציג בורו פארק והשכונות

חבר בית הנבחרים דוב הייקינד בנאום הנצחון. צילום מערכת די וואך
חבר בית הנבחרים דוב הייקינד בנאום הנצחון. צילום מערכת די וואך

חייו של נשיא ארה"ב ברק אובמה לא יהיו קלים בשנתיים הבאות, האחרונות לכהונתו כנשיא. המפלגה הרפובליקנית כבשה הלילה את הסנט וחוללה בו מהפך, לאחר שבקונגרס היא כבר שולטת מכבר.
בבחירות אמצע הקדנציה, כפי שהן מכונות, שהתקיימו בארה"ב, היא השיגה הישגים ניכרים גם בבחירות לקונגרס. על פי המדגמים שפורסמו לפנות בוקר (רביעי) בכלי התקשורת בארה"ב, הרי שהמפלגה הדמוקרטית, שהריצה את אובמה בשתי הקדנציות האחרונות, הפסידה לפחות שישה מושבים בסנט המונה מאה מושבים, ובכך איבדה את הרוב שנהנתה ממנו בסנאט מאז שנת 2006. הרפובליקנים זכו ב-52 מושבים בסנט, ואילו הדמוקרטים קיבלו 43 מושבים , נכון לשעת פרסום המדגמים, בנוסף לשני סנטורים עצמאיים המזוהים עם המפלגה הדמוקרטית. בשלב זה, במדינות וירג'יניה ואלסקה למשל, לא דווח על מנצח חזוי, בשל התוצאות הצמודות בין המפלגות. ואילו במדינת לואיזיאנה, נרשם מירוץ צמוד, ולפיכך ייערך ככל הנראה, סיבוב שני בחודש ינואר.

אם עד כה, הסנט העניק לנשיא אובמה את רוח הגבית הנדרשת, לצורך העברת רפורמות וחקיקה, הרי שמשמעות התוצאות היא, שהשנתיים האחרונות לכהונתו, יהיו הקשות ביותר מאז נבחר לראשונה. הרפובליקנים עלולים למרר את חייו בסנט ובבית הנבחרים- הקונגרס, בהם הם שולטים כעת ואפילו מינויים שאובמה ימליץ עליהם צפויים להיתקל בקשיים. התעלמותו של הנשיא מדעת בתי המחוקקים הללו, עלולות לציירה אותו כנשיא חלש ופחדן והוא עלול לספוג מפלות נוספות בדעת הקהל האמריקנית.

עוד לפני פרסום תוצאות האמת, מיהרה מנהיגת המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים, ננסי פלוסי, להודות כי מדובר ב"לילה קשה" עבור מפלגתו של אובמה. מי שמשמש כמנהיג הרפובליקנים בסנאט, מיץ' מקונל, שניצח במירוץ במדינתו קנטאקי, יתמנה למנהיג הרוב בסנט, במקום הדמוקרט הארי ריד.

בנוסף לאמור, הרי שמספר מועמדים של המפלגה הרפובליקנית הדיחו את מקביליהם הדמוקרטים. בקולורדו, הדיח קורי גארדנר, את הסנטור הדמוקרטי מארק יודאל. במערב וירג'יניה, הביסה המועמדת הרפובליקנית שלי מור קפיטן ברוב גדול את המועמדת הדמוקרטית נטלי טננט, ואילו בארקנסו זכה המועמד הרפובליקני טום קוטון במושבו של הסנטור הדמוקרטי המכהן, מארק פריור. יום עצוב בהחלט לדמוקרטים.

ומה קורה בזירה החרדית? ובכן, דוב הייקינד נציג השכונות החרדיות בבורו פארק ופלטבוש ניצח וזכה ב 79% מהקולות והביס את מתחרהו נחמן קאלער שקיבל רק 21% בלבד. בעיר בורו פארק לבד, ללא השכונות מסביב, ניצח הייקינד ב83% מול 17% לקאלער. בכך, ימשיך הייקינד את הקדנציה שלו כחבר בית הנבחרים, בה הוא מתמיד כבר 32 שנה. לקאלער לא היו סיכויים רבים. הוא משופע בכסף ולדברי עסקנים בניו יורק, רק קבוצות שוליות ו'תמהוניות' כהגדרתם , תמכו בו ממניעים שאינם בהכרח עניינים.

מדובר בניצחון ענק למוסדות התורה, שכולם עמדו מאחורי דוב הייקינד. בעוד שהקמפיין של נחמן קאלער דיבר בעיקר ליחידים, כמו כן העובדה שנחמן קאלער שפך כמליון וחצי דולר מכיסו עבור הקמפיין האישי שלו והבטיח כי יבנה דירות לציבור בבורו פארק, לא הועילו בסופו של דבר. למרות שקיימת מצוקת דיור אמתית וחריפה בבורו פארק, הציבור הצביע ברוב ענק, לטובת המוסדות והארגונים שהביעו תמיכה חד משמעית בהייקינד.

בנאום הניצחון שנשא דוב הייקינד, הצהיר, כי יעבוד בשנתיים הקרובות וידאג לכך, שכל אלו שהבטיחו את הדירות בבורו פארק "יקיימו באמת את הבטחתם".

החרדים רשמו ניצחון נוסף, כאשר המועמד בו תמכו, המושל אנדרו קומו, זכה בקדנציה נוספת, למשרת המושל בניו יורק וביצר את מעמדו לשנים הבאות. כזכור, קומו ערך השבוע ביקור בחצר סאטמר וזכה לקילוסים רבים והבטחה כי הציבור החרדי יעניק לו את קולותיו.

השארת תגובה