בתום דיון סוער: ועדת הכספים אישרה קיצוץ רוחבי

בתום דיון סוער אישרה ועדת הכספים קיצוץ רוחבי בשיעור 0.7% מתקציב 2016 למימון החלטות ממשלה שונות • בין ההחלטות: מימון למגזר הערבים ומענקים להתיישבות ביו"ש • כריכת ההחלטות יחד גרמה לסערה בדיון

ועדת הכספים
ועדת הכספים

בתום דיון סוער, שאף הופסק באמצעו, אישרה אחר הצהריים (שלישי) ועדת הכספים, קיצוץ רוחבי בשיעור 0.7% מתקציב 2016, בסך: 469.2 מיליון ש"ח.

הקיצוץ נועד לממן מספר החלטות ממשלה בנושאים הבאים: פיתוח כלכלי במגזר הערבי (107.7 מיליון ₪), מענק שנתי לניצולי שואה יוצאי צפון אפריקה (75 מיליון ₪), קידום שילובם של יוצאי אתיופיה (70 מיליון ₪), תגבור האבטחה במוסדות החינוך (60 מיליון ₪), תגבור שירותי החינוך הנוצרי (50 מיליון ₪), מימון עניינים הנובעים מדחיית פירוק רשות השידור (50 מיליון ₪), מימון האבטחה במזרח ירושלים (41.5 מיליון ₪), מענקים להתיישבות צעירה ביו"ש (15 מיליון ₪).

במהלך הדיון נוצר מצב כמעט תקדימי, של שיתופי אינטרסים בין הקצוות הפוליטיים מהקואליציה ומהאופוזיציה, כאשר בהעברה תקציבית אחת, שולבו כספים למגזר הערבי וליישובים ביו"ש. מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), שהחליף את יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני, נאלץ להפסיק את הדיון באמצע, לאחר ויכוחים סוערים ולאחר שנוכח לראות, כי אין רוב לאישור הקיצוץ וההעברה התקציבית בעקבותיו.

לאחר גיוס חברי כנסת מהקואליציה, חידש טיבי את הדיון והעלה את הקיצוץ והעברת הכספים להצבעה. הקיצוץ וההעברה בעקבותיו, אושרו בסופו של דבר ברוב של 5 בעד, 2 נגד ו- 2 נמנעים. בעד: חברי הכנסת: רועי פולקמן (כולנו), בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי), יצחק וקנין (ש"ס), דודי אמסלם (הליכוד), אכרם חסון (כולנו). נגד: חברי הכנסת: מיקי לוי (יש עתיד), סתיו שפיר (המחנה הציוני). נמנעו: חברי הכנסת: אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), איימן עודה (הרשימה המשותפת).

במהלך הדיון מתחו חברי הכנסת מהאופוזיציה, ביקורת נוקבת על-כך שהאוצר כרך בהעברה תקציבית אחת תקציבים למטרות שונות ומנוגדות וכן על הקיצוץ המטרות ציבוריות שונות וכן על עצם הבאת קיצוץ נוסף על זה המתוכנן בתקציב 2017-2018. כמו-כן, נתגלעו ויכוחים ובעקבותיהם חילופי האשמות על דבר סדרי העדיפויות בהקצאת הכספים.

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד): "אני מתנגד לקיצוץ, כי יחד עם ה- 0.7% קיצוץ הנוכחי והקיצוץ הצפוי בבסיס התקציב ל- 2017-2018 של 4.5%, זה הופך לקיצוץ שלא הצהירו לגביו בשיעור: 5.2%. שר האוצר עובד עלינו. הקיצוץ המתוכנן בתקציב הרבה יותר גבוה וזו רק ההתחלה. זה קיצוץ שייפגע בכולנו ובתחומים החשובים לכולם – חינוך, רווחה, דיור ציבורי וכד'". לוי קרא להפריד בין הקיצוץ הרוחבי לבין המימון של חלק מ"המטרות הציבוריות החשובות שיש כאן".

ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני): "זאת בדיוק השיטה של הממשלה המושחתת הזו – לסכסך בין אוכלוסיות שמקבלות גם ככה פירורים מהתקציב, בין הפריפריה לציבור הערבי, בין מחפשי הדיור ליוצאי אתיופיה, לריב ביניהן ולנצל את וועדת הכספים לקומבינה פוליטיות ללא כל הסברים. מדובר בצעד חריג, חמור והזוי שמטרתו לסנדל את האוכלוסיות החלשות ביותר כדי לתמוך בהעברת כספים מושחתת לעסקני הימין הקיצוני"

מנגד טען ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי): "צביעות של חברי האופוזיציה. ההעברות ליו"ש הן מינוריות ביחס לסכום ההעברה, 470 מיליון ₪ ומתוכם בסה"כ 15 מיליון ₪ ליו"ש". סמוטריץ' קרא לעבר שפיר: "את פגעת בכל ההתיישבות, גם בנגב ובגליל. תקעת את החטיבה להתיישבות, נסי לבקר בגרעיני ההתיישבות גם בנגב ובגליל ותראי איך מקללים אותך שם".

בדיון נוצר 'פלונטר' פוליטי שחייב גיוס עוד חברי כנסת מהקואליציה לצורך אישור הקיצוץ וההעברה התקציבית, שכן מחד, חברי הכנסת הערבים הודיעו שיימנעו בהצבעה, עקב העובדה שיש בה כספים שמיועדים להתנחלויות. מאידך, חברי אופוזיציה שתמכו בחלק ממטרות ההעברה התקציבית, התנגדו לקיצוץ בתחומי הרווחה, החינוך, השיכון וכד'.

ח"כ סמוטריץ' קרא לעבר ח"כ טיבי וח"כ איימן עודה: "אל תימנעו בהצבעה ואני אצביע בעד. אם אתם תמנעו, מתוך תקווה שבכל-זאת זה יאושר, אני אצביע נגד והקיצוץ והעברת הכספים למטרות שחשובות לכם לא יאושרו". לבסוף, הודיע סמוטריץ', כי "נוכח היותו חבר קואליציה יצביע בעד, אף שההעברה איננה שוויונות ומעבירה מעט מאוד להתיישבות בפריפריה, לרבות יו"ש". כאמור בסופו של דבר, הקיצוץ אושר וכן ההעברה התקציבית שהגיעה יחד איתו.

השארת תגובה