"יוקר המחיה? עובדי נמל אשדוד אשמים"

חברי ועדת הכספים של הכנסת מצאה את עקב האכילס של יוקר המחיה בישראל: עיכוב הסחורות עקב עגינת אוניות בלב ים ובעיות שירות והיעדר יעילות, גורמים לעלייה של 10% לפחות במחירי הסחורות לצרכן

נמל אשדוד
נמל אשדוד

ביקורת נוקבת נמתחה בוועדת הכספים על התנהלות נמל אשדוד. חברי ועדת הכספים העלו טענות קשות על-כך שהשירות הלקוי ועיכובים ממושכים בשחרור סחורות מוביל לייקור המוצרים לצרכן ב- 10% ואף יותר מכך ובפועל מונעים את הפחתת יוקר המחייה בישראל, אף שמדובר באחד מהיעדים המרכזיים של הממשלה. בין השאר הועלו טענות נגד רשות החברות הממשלתיות שמעדיפה את הרווחיות הכלכלית של הנמל על-פני הרחבת תשתיות, שיפור השירות ומספר העובדים. מנהל נמל אשדוד: "פועל עפ"י אמות מידה עסקיות שקובעת רשות החברות הממשלתיות. יש גורמים שאינם בשליטתנו שמעכבים שחרור סחורות כמו משרד הבריאות והמכס". יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הודיע שהוועדה תשוב ותדון בנושא באופן מעמיק ודרש מנציגי רשות החברות, משרד האוצר ומשרד הבריאות להודיע לוועדה, מה בכוונתם לעשות על-מנת לסייע לייעול עבודת הנמל. את הדיון יזמו חברי הכנסת מיקי זוהר (הליכוד), אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת), אורי מקלב (יהדות התורה).

ח"כ מיקי זוהר: "הממשלה הציבה לעצמה כמטרת-על להוריד את מחירי הדיור ולהפחית את יוקר המחייה. תהליכים וגורמים רבים קשורים בכך. אנחנו מגבירים את היבוא על-מנת להגביר את התחרות ולהוזיל מחירים אבל אם לא נייעל את תהליכי הייבוא לא נצליח להביא להפחתת יוקר המחייה. כיום הרבה ספינות עוגנות בלב ים ומתעכבות בפריקת מרכולתן וכל יום שהסחורה מתעכבת מגדיל את העלות ליבואן ומעלה את המחיר צרכן בסופו שלדבר. נמל אשדוד זו חברה ממשלתית בכפיפות לרשות החברות הממשלתית שפועלת מתוך אינטרסים של רווחיות כלכלית בלבד ומנותקת משיקולים חברתיים ואז כלכלית, הנמל הוא יעיל אך לא מיטיב עם האזרחים. יתכן שנדרש לצמצם את הרווחיות של הנמל ולהפנות את המשאבים לייעול המשאבים והשירות.

ח"כ אוסאמה סעדי סיפר שקיבל פניות מאזרחים ש"מתקשים לשחרר סחורות מהנמל וכן שסחורות מטורקיה שהיו צריכות להיות משוחררות מהנמל ערב חג עיד-אל-פיטר לא שוחררו בזמן לפני החג. סעדי: "כשניסחתי שאילתא בנושא התברר לי שאין אפילו כתובת אחת אליה יש לפנות בנושא ואם כחבר כנסת לא ידעתי למי לפנות מה יעשה האזרח?! פניתי לרשות המיסים, שאחראים על המכס והם היפנו למשרד הבריאות. מפה שלמה של גורמים. מלשכת שר הבריאות נאמר לי שייקח יומיים לשחרור הסחורה. בפועל הפכתי להיות עמיל כמס ולמרות שנכנסתי לעובי הקורה לא הצלחתי לקצר זמנים לשחרור הסחורות. בסוף ברור למה המחירים עולים. צריך למצוא פתרון ושתהיה כתובת ברורה. המצב בלתי נסבל וחייבים למצוא פתרון דחוף".

ח"כ אורי מקלב: "מדברים כל הזמן על הפחתת יוקר המחייה, בין השאר ע"י פתיחת המשק ליבוא מאוד שווקים. אלא שהיבואנים נתקלים בשני גורמים מעכבים; מכון התקנים, שם כבר קידמנו הקלות משמעותיות ברגולציה והנמלים לקליטת סחורות ושחרורן. הבעיה שבנמל אשדוד, הגדול בישראל, יש בעיה של חוסר יעילות ואין צעדי התייעלות, זמני ההמתנה ארוכים ואין שיפור בשירות ויבואנים מעדיפים לפרוק סחורות בפורט סעיד או למצוא פתרונות חלופיים". מקלב ציין ש"גם הממשלה לא חפה מאשמה, לאחר שהיא מוציאה שם רע לנמל והמאבקים המתוקשרים בין שר התחבורה לנמל. הממשלה רוצה לקדם רפורמות ומבטיחים שאם רק נקים עוד נמל נייצר תחרות ויעילות. צריך לייעל תוך דאגה לעובדים ובצורה שתיטיב עם כל הפועלים בתחום".

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) השמיע עמדה מעט שונה ותקף דווקא את הממשלה: "ברפורמת הקורנפלקס הבטיחו שרק אם נפתח את המשק ליבוא ונציף את המשק בסחורות, אז כל מחירי הסחורות יירדו בעשרות אחוזים והרפורמה נכנסה לתוקף והמחירים לא ירדו. כי לא היה האומץ לוודא שאם היבואנים מייבאים בזול, שזה גם יגיע לצרכן. אז רק דאגו שהיבואנים יביאו יותר בזול אך לא מעבר לכך.

ח"כ זוהר הגיב לדבריו: "טוב להגדיל יבוא אך יש לנו נמל מרכזי באשדוד שלא מסוגל לקלוט. 10% עולה לי יותר יקר כי האונייה מתעכבת בלב ים. כלומר יש רפורמה שלא ניתן להוציא אל הפועל".

שמולי: "יש לוודא שהתחרות תתקיים לכל אורך המקטע גם בין הרשתות ליבואנים ואת זה הממשלה מסרבת לעשות. בנוסף, לא צריך לעשות דמוניזציה לעבודה מאורגנת. אף מאיתנו לא רוצה שהוא או קרוביו יעבדו כעובדי קבלן. יותר מדי פעמים הממשלה משתמשת בכלי הזה להסברת יוקר המחייה".

מנהל רשות הספנות והנמלים, יגאל מאור: "לעומת שנה שעברה יש 12% גידול בייבוא ויש צמיחה גדולה מאוד בכל המוצרים, הדבר בולט במיוחד במכוניות. רואים את זה בכל הנמלים גם בחיפה, באשדוד ובאילת. יש ניסיון לייעל את קבלת המטענים. בנוסף, פועלים להגדלת התשתיות. הלחץ על הנמלים מצד שר התחבורה והממשלה נותנים את אותותיהם ויש התייעלות וצמיחה של 12%. כמו-כן, מנסים להתגבר על הגידול בהיקפי הסחורות שמגיעות ע"י ציוד מיוחד, תוך דאגה הקפדה על מניעת זיהום אוויר שקצת מאט את הפריקה. בנוסף, לעיתים קשה לתשתית שמותאמת למספר קטן של אוניות לקלוט מספר גדול של אוניות". מאור טען גם ש"פעמים רבות יבואנים לא מעוניינים לשחרר סחורות בשעות מסוימות וזה תופס שטחים חיוניים לקליטת סחורות נוספות. יש קושי להתמודד עם פיקים של הגעת סחורות בהיקפים גדולים בזמנים בבת אחת".

נציג התאחדות התעשיינים, נתנאל היימן, הגיב לדבריו: "משרד התחבורה אומר שיבואנים אשמים. אוניות ומטענים שתקועים 15 יום זה לא קשור לשעות ביום".

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית לשינוע גרעינים ומספוא, אלי סיון: "אנחנו מייצרים את המזון הבסיסי: קמח, שמנים כד', מעל 5 מיליון טון בשנה, במיליארד וחצי ₪ יבוא בשנה. כמות שהולכת וגדלה בהתאמה לגידול האוכלוסייה ושיפור רמת החיים. מייבאים מכל העולם, איפה שזול שם קונים. חומרי הגלם על-מנת לספק לחם, שמנים, בשר, דגים, עופות ועוד. אנחנו סובלים משירותי נמל בלתי נסבלים והמצב הולך ומחמיר ככל שהכמויות גדלות. הנזקים הישירים נאמדים ב- 150 מיליון ₪ בשנה, כלומר 10% וזה הולך על האזרח. אוניות ממתינות לפריקה שבוע, לעיתים שבועיים ויותר, כאשר בנמל מקביל בעולם 4 – 6 שעות בלבד. כמיליון טון תבואה מובלים מאשדוד לחיפה וזה עוד עלויות".

מנהל נמל אשדוד, יצחק בלומנטל: "אני מנהל חברה ממשלתית ופועל בהתאם לכללי רשות החברות שמחייבת לפעול לפי אמות מידה עסקיות וגם בסביבה שבה יש העדפות לפי סחורות, היינו תור תפעולי. המטען היקר ביותר עם השלכות גדולות יותר על יוקר המחייה ייכנס קודם. מעבר לכך, יש את תעריפי הנמל שהם תעריפי מקסימום שהמדינה קובעת. אנחנו נותנים הנחות בעשרות מיליוני שקלים למשתמשים. אני לא בטוח שזה מגולגל בסוף לצרכן. יש גורמים מסביב לנמל שלא בשליטתנו; משרד הבריאות, גורמי מכס וכד'. ברגע שהאונייה נפרקה כל השאר לא בידינו".

מפקח על המזון המיובא לישראל במשרד הבריאות, אלי גורדון: "יש עיכובים אך עדיין יש עלייה של 12% בייבוא בחתך כללי. במשלוחי מזון בהשוואה לשנה שעברה אנחנו מדברים על עלייה של 11.6% משלוחים יותר וזאת כשאין גידול בכוח אדם. התחילה רפורמה בייבוא מוצרי מזון. עובדתית זה מתעכב ואנחנו מתגברים את תחנת ההסגר. משלוח עשוי להתעכב אם לא מתקיימים כל התנאים לשחרור".

כלכלן ברשות החברות הממשלתיות, דן קמינצקי, טען ש"נמל אשדוד מאותגר באופן תמידי ויש מגמת שיפור".

יו"ר ועדת הכספים גפני קרא לרשות החברות ולמשרדי האוצר, בעיקר לרשות המיסים, למשרד הבריאות, למשרד התחבורה ולהנהלות הנמל, "להעביר לוועדה בכתב מה מתכוונים לעשות לשיפור המצב בתוך שבועיים. נקיים דיון המשך. המצב הנוכחי לא יכול להימשך! אתם חייבים להציע פתרונות לבעיות שעלו כאן".

תגובה אחת
  1. כותרת שקרית. אפילו בכתבה כתוב שאין קשר לעובדי הנמל, אבל הכותרת מצטיירת טוב ו"דם עוזר למכור סיפורים".
    אבל מה אפשר לצפות מחרדים? שיכתבו אמת?

השארת תגובה