מירון בכנסת: הועדה לפניות הציבור דנה באירועי לג בעומר

הועדה לפניות ציבור התכנסה בראשותו של ח"כ ישראל אייכלר לדון בהפקת לקחים מאירועי ל"ג בעומר במירון • במהלך הדיון עלו טענות על כשלים במכירת הכרטיסים המוקדמת ועל מחסור באוטובוסים • משרד התחבורה, "מה שנסע ביומים האלה במירון זה מה שנוסע ביום אחד בכל גוש דן"

קבר הרשב"י במירון
קבר הרשב"י במירון
כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

הוועדה לפניות הציבור קיימה היום (שלישי) דיון הכנה והפקת לקחים להילולת הרשב"י במירון: הועדה בראשותו של ח"כ ישראל אייכלר התכנסה לדיון מקיף בהשתתפות כל הגורמים הקשורים להילולת הרשב"י במירון, במטרה ליישם לקחים מהאירוע השנה ולהיערך לקראת ההילולא שתחול בשנה הבאה במוצאי שבת.

יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר התייחס בפתיחת הדיון לאירוע שהיה במירון בשבת האחרונה: "קיבלתי מכתב מזעזע על קבוצת אברכים שהייתה במירון והתפללה שם, קבוצת עבריינים פרצה למקום והכום עד זוב דם בטענה כי הם מבקשים לישון שם. קיללו תוך חילול הקודש וספר התורה והמשיכו להפריע לתפילות גם אחר הצהריים. כשקראו לשומרים אמרו ש"הם מפחדים מהעבריינים".

אייכלר המשיך, "כבר לפני עשור המדינה הקציבה כסף להקמת תחנת משטרה במירון. אם זה היה קורה בכותל תוך דקות היו מטפלים בזה, אבל במירון זה לא קורה. זה מטרד מתמשך במשך שנים".

בישיבה השתתפו מנכ"ל משרד הדתות מר עודד פלוס, יוסף שוינגר, מנכ"ל המרכז הארצי למקומות הקדושים, ישראל דרעי, מנהל מחוז צפון, דרור גנון, נציג משרד התחבורה, ראש עירית ביתר עילית מאיר רובינשטיין, נציגי המשטרה, מנהלי חברות התחבורה, נציג מחוז צפון בחברת נתיבי ישראל, ונציגי מד"א וארגוני החסד וההצלה.

בדיון עלה, כי למרות מכירה מוקדמת של כרטיסים למירון, היו תקלות שונות. נוסעים רבים לא הצליחו לרכוש כרטיסים להילולא. הליך הרכישה בטלפון, לכרטיסים מראש, היה ארוך ומייגע. ובמקרים מוסיימים, בני נוער נדרשו לשלם מחיר מלא ביום ההילולא. בנוסף, אוטובוסים לא הגיעו בזמן והיה מחסור באוטובוסים, בגלל חברות משנה שלא עמדו בהתחייבויות. גם באתר מירון עצמו היתה סגירה שרירותית של עזרת הנשים, וחסימת דרך גישה בגלל ביקור המפכ"ל, דברים שגרמו תקלות ועיכובים.

לטענת יו"ר הועדה, ישנם כאלה שהקימו באזור מירון כרמים, במטרה לסחוט כספים  על הפיכת השטח לאזור חנייה בל"ג בעומר. הוועדה פונה למשרד האוצר הממונה על מנהל מקרקעי ישראל, ולכל הגורמים הקשורים להכשיר שטחים נוספים לחניונים שרק כך יוכלו לשפר את זרימת התחבורה.

נציגי המשטרה טענו בדיון, כי זה אחד האירועים המורכבים ביותר שהם מטפלים בו, בוודאי במחוז הצפוני. זה לא סוד שהקיבולת על ההר היא מוגבלת ואנחנו נערכים ורותמים את כל הגורמים. פתרון ההסעה המבוקרת בשאטלים זה היה התכנון. שנתיים שהתוצאות מדברות בעד עצמם למעגל התנועה יש קיבולת וכשדוחסים לשם יותר מידי אוטובוסים הוא נתקע ולכן אנחנו צריכים לדלל את הדברים האלה.

מנהל אגף בכיר במשרד התחבורה סיפר, כי "השנה היה גידול של כמעט 80% בשאטלים. מה שנסע ביומיים האלה במירון זה מה שנוסע ביום אחד בכל גוש דן. מעבר לפעילות המואצת, היו שעות יותר קשות שהובילו ליותר ביקושים. לקח ראשון זה שאנחנו משרד התחבורה מפיקים, אם לא תהיה התארגנות שיוכלו להכיל את האוטובוסים לא נביא עוד אוטובוסים. השנה הגענו למיצוי האפשרי. אנחנו כבולים למגבלות חנייה, כמות אוטובוסים וזמן נסיעה. זו נוסחה מתמטית פשוטה. מסקנה נוספת היא שלא תהיה יותר מכירה המונית של כרטיסים שגורם כזה או אחר יקנה כמות כרטיסים ויחלק אותם איך שבא לו, ואנשים ישארו בלי כרטיסים".

בסיום הדיון הודה ח"כ ישראל אייכלר לארגוני החסד וההצלה שעמלו קשות לשינוע נכים ותרמו רבות ללא תקציבים ממשלתיים. יו"ר הועדה אף הביע צער עלכך  שחלק מהחולים שהוסעו ע"י ארגון עזר מציון טורטרו ע"י שוטרים שלא לצורך. למרות זאת, ציין בסיפוק כי לא היו אירועים חריגים וההכנה היסודית תביא לכך שגם בעתיד האירוע יעבור בהצלחה.

השארת תגובה