המג"ד העיד: "אלאור ירה אחרי חלוף הסכנה"

סא"ל דוד שפירא, שהיה מפקד הגדוד בו שירת החייל אלאור אזריה העיד הבוקר בבית הדין הצבאי: "הירי שלו הגיע לאחר שהסכנה לכוחות חלפה" • המג"ד שיבח את תפקוד עזריה: "אלאור בלט בפלוגה, השקיע, הצטיין והיה חייל מהמקצועיים ביותר"

אלאור אזריה, החייל שירה במחבל שנוטרל בחברון (צילום: פייסבוק)
אלאור אזריה, החייל שירה במחבל שנוטרל בחברון (צילום: פייסבוק)

לבית המשפט הצבאי ביפו הגיע הבוקר סא"ל דוד שפירא, שהיה מפקד הגדוד בו שירת החייל אלאור אזריה שירה במחבל בחברון. בעדותו סיפר המג"ד כי אלאור לא הביע בפניו חשש שהמחבל נושא מטען והבהיר: "הירי שלו הגיע לאחר שהסכנה לכוחות חלפה".

סא"ל דוד שפירא שהיה המג"ד של אלאור אזריה בגדוד שמשון בזמן התקרית פתח את עדותו ואמר: "אלאור התגייס לגדוד שמשון והוכשר כחובש. הוא בלט בפלוגה, השקיע לאורך כל המסלול וגם באימון סמוך ליום העצמאות שם הענקתי לו תעודת הצטיינות". שפירא המשיך לשבח את תפקודו של החייל והסביר שמספר שבועות לפני האירוע אישר את מינויו לחובש הפלוגתי. "הוא מהחיילים המקצועיים ביותר", הסביר.

"בסוף חודש מרס התקשר אלי צארלי, אבא של אלאור, וסיפר על מצוקה של החייל. הוא אמר לי "ירד לו החיוך מהפנים" וטען שהוא מודאג. ככל שהבנתי הרקע לדברים ככל הנראה הלחץ שיש עליו כחובש פלוגתי", המשיך המג"ד וסיפר כי מיד לאחר השיחה התקשר למפקד הפלוגה של אזריה ודרש לשוחח איתו על הבוקר.

בהמשך סיפר שפירא כי שוחח עם אזריה כשעה וחצי לאחר התקרית ושאל אותו מדוע ירה במחבל. לדבריו, החייל ענה לו כי הוא ראה סכין וחש סכנה. "שאלתי מדוע לא פשוט בעט בסכין, והוא שוב אמר שחש סכנה. אני הבהרתי לו שאני חושב שהוא משקר כי למ"פ הוא אמר דברים אחרים". מיד לאחר מכן השעה סא"ל שפירא את אזריה ושלח אותו לתחקור אצל המח"ט.

בשלב זה של עדותו החלו התובעים לחקור את המג"ד. הם שאלו מדוע טען כי מדובר באירוע חריג, שפריא השיב ואמר: "משום שהרי בוצע לאחר שלא הייתה כל סכנה לכוחות הלוחמים". המג"ד הדגיש בפני החוקרים כי בשום שלב לא הייתה התרעה על מטען, אלא רק על סכין. "אלאור לא הביע בפני בשום שלב שחשש ממטען", אמר. "אף אחד לא התריע על מטען".

לאחר חקירת התביעה, עורכי דינו של אזריה החלו לתחקר את המג"ד. "הוא נפגש 3 פעמים עם התובעים לפני העדות של היום", טענו. "לדעתי אתה לא מחובר לחיילים שלך, אתה לא יודע מה אמרו במצח לגבי הסכנה ממטען", הטיח עו"ד אייל בסרגליק בסא"ל שפירא".

"בחקירתי במצ"ח אמרתי שדיברנו בגדוד על מה עושים במקרה של סכנת חיים", השיב סא"ל שפירא. "למיטב זכרוני לא הדגשנו את האופציה שחגורת נפץ עשויה להוות סכנה, אך הדגשת כלל הפתיחה באש – רק במצב של אמצעי כוונה ויכולת, מבחינתי ממצה באופן מספיק כדי שחייל ידע אם מותר לפתוח באש במצב של סכנת חיים ממטען".

השארת תגובה