האוצר: ירידה חדה במכירת דירות

הכלכלן הראשי במשרד האוצר פרסם את סקירת נתוני הנדל"ן לחודשים אפריל מאי, על פי הנתונים חלה ירידה של 18% במכירת הדירות בהשוואה לחודש מרץ • באוצר מציינים בסיפוק את פרויקט הדגל "מחיר למשתכן" כמי שגרם לבריחת המשקיעים מהשוק

פועלי בניה
פועלי בניה

משבר הדיור: הכלכלן הראשי במשרד האוצר פרסם היום את סקירת שוק הנדל"ן לחודשים אפריל מאי. על פי הדו"ח, בחודשים אלו התייצב מספר העסקאות על 9 אלף דירות, ירידה חדה של 18 אחוזים בהשוואה לחודש מרץ. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד הנתון מהווה ירידה של 5 אחוזים. עם זאת, באוצר מציינים בסיפוק, לראשונה, התאפס הגידול נטו ברכישות המשקיעים, זאת לעומת גידול נטו חודשי ממוצע של 600 דירות בשנים האחרונות.

בפילוח העסקאות בין דירות חדשות לבין דירות יד שנייה נמצא כי חלה ירידה רצופה במכירת דירות חדשות בחודשיים אלו, בשיעור מצטבר של 20 אחוזים בהשוואה לחודש מרץ. מכירת דירות יד שנייה רשמה ירידה מתונה יותר, בשיעור מצטבר של 14 אחוזים, באוצר מציינים כי מדובר בנתון נמוך בהשוואה ל-8 שנים האחרונות. בהשוואה לרמת העסקאות בחודש מאי באותן שנים נמצא כי רק במאי 2011 , ימי המחאה החברתית, ובמאי 2014 ,על רקע ההמתנה לתכנית מע"מ אפס של האוצר דאז יאיר לפיד, נרשמה רמת עסקאות נמוכה יותר בדירות יד שנייה. באוצר מנמקים, הירידה במכירות דירות יד שנייה נובעת  מירידה חדה ברכישות המשקיעים.

משקל רכישות המשקיעים בסך העסקאות בחודשים אפריל-מאי נע בין 19 ל- 20 אחוזים, נמוך במעט ממשקלם בסך העסקאות ברבעון הראשון ונמוך בין 9 ל- 10 נקודות אחוז בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, טרם הכבדת מס הרכישה. במונחים כמותיים הסתכמו רכישות המשקיעים בחודש אפריל ב-1.7 אלף דירות, ירידה חדה של 27 אחוזים בהשוואה לחודש מרץ וירידה של 20 אחוזים בהשוואה לאפריל אשתקד. בחודש מאי נרשם גידול מתון של 4 אחוזים ברכישות המשקיעים בהשוואה לחודש אפריל, אף כי במונחים כמותיים מדובר בתוספת רכישות של 70 דירת בלבד.

בפילוח גיאוגרפי בולט אזור המרכז, בדומה לחודשים הקודמים, ברמה הנמוכה של רכישות המשקיעים באזור. סך הדירות שנרכשו להשקעה באזור זה בתקופה ינואר-מאי 2016 ,במצטבר, עמד על 1.2 אלף דירות בלבד. כמות זו נמוכה למשל ב-7 אחוזים מזו שנרכשה בחודש יוני אשתקד. לטענת האוצר, הירידה במכירות נובעת משיווק מאות יח"ד במסגרת "מחיר מטרה" ו"מחיר למשתכן". שיווק הדירות אותת למשקיעים על פוטנציאל רווח נמוך יחסית ממה שציפו לו.

הרמה הנמוכה של רכישות המשקיעים בחודשים אפריל מאי, במקביל ליציבות בשיעור הגבוה של משקל מכירות המשקיעים בסך מכירות דירות יד שניה, הביאו לכך שבחודשיים אלו התאפס הגידול נטו ברכישות המשקיעים (מספר הדירות שרכשו משקיעים בניכוי מספר הדירות שנמכרו ע"י משקיעים). לשם השוואה בחמש השנים האחרונות עמדה התוספת החודשית הממוצעת של דירות שהוחזקו ע"י משקיעים על 610 דירות.

באוצר מראים כי מחיר למשתכן משפיע גם על המשקיעים, ומביאים את נתוני אזור נצרת הכולל את עפולה כדוגמה. משקל המשקיעים בסך העסקאות באזור זה נע בחודשיים אלו בין 6 ל- 7 אחוזים, רמת שפל היסטורי באזור זה, המהווה גם ירידה חדה של 11 נקודות אחוז לעומת מרץ וירידה חדה עוד יותר, של 17 נקודות אחוז לעומת מאי אשתקד. סה"כ נרכשו 20 דירות להשקעה באזור בחודש מאי, לעומת כמות גבוה פי 3 בממוצע חודשי בשנים האחרונות. על רקע ממצאים אלו יש לציין כי בחודש אפריל שווקו באזור זה כמאתיים דירות במסגרת פרויקט "מחיר למשתכן". "יש בכך כדי לספק אינדיקציה נוספת על תרומתם של פרויקטים אלו של "מחיר למשתכן" לירידה בביקוש לרכישת דירות להשקעה באותם אזורים בהם כבר נסגרו מכרזים במסגרת פרויקט זה", אומרים באוצר.

במשרד האוצר מציינים בסיפוק, כי חלה עלייה במשקל רוכשי דירה ראשונה בחודש אפריל. הסיבה, תחילת המכירות בפועל לרוכשים במסגרת הפרויקטים של "מחיר למשתכן". פרויקטים אלו ששווקו בעפולה ובלוד, הביאו את רכישות הזוגות הצעירים באזור נצרת לרמתם ההיסטורית הגבוהה ביותר, ובאזור רחובות קרוב לרמת השיא. באוצר דוחים את הטענה כי רוכשי הדירות במסגרת מחיר למשתכן הם אוכלוסייה חלשה, ולפיכך עלולים להיווצר שכונות "סלאמס" בפרויקטים אלו. כך לדוגמה מראים באוצר כי השכר הממוצע למשק בית שרכש דירה במסגרת "מחיר למשתכן" בעפולה עמד על 16.7 אלף ש"ח, כאשר השכר הממוצע למשק בית בשנת 2014 עמד על 14.1 אלף שקל. בפרויקט "מחיר למשתכן" בלוד עמד השכר החציוני על 12.1 אלף שקל והשכר הממוצע עמד 13.3 אלף שקל.

 

 

תגובה אחת
  1. מגוחכים אין דירות אין היצע לקנות אז ירדו היקפי הקניות חחחה

השארת תגובה