שרים סירבו לקבל את הסמכויות על קבוצת בזק

שבועיים לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה קבע כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יוכל לעסוק בקבוצת בזק במסגרת תפקידו כשר התקשורת מציע נתניהו את הסמכויות למקורביו אך הם סירבו • בין השרים להם הוצע לקבל את הסמכויות: אקוניס,שטייניץ ולווין

נתניהו במליאה. צילום: הכנסת
נתניהו במליאה. צילום: הכנסת

שבועיים לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט קבע, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יוכל לעסוק בקבוצת בזק במסגרת תפקידו כשר התקשורת, בשל קשריו האישיים עם בעל השליטה בקבוצה שאול אלוביץ' וחשש מניגוד עניינים, נחשף הערב בערוץ 2 כי מאז שהתקבלה ההנחיה פנה נתניהו לשרים אופיר אקוניס, יובל שטייניץ, ויריב לוין, אולם כל השלושה סירבו ליטול לעצמם את הסמכות הזאת.

על פי הדיווח, מקורבים לאקוניס הסבירו כי הודיע לראש הממשלה שיהיה מוכן לקבל את הסמכויות לידיו רק אם יועברו אליו כל הסמכויות במשרד, אך נתניהו סירב. השר לוין סירב בטענה לעומס במשרד התיירות בחודשי הקיץ. נתניהו פנה גם לשר הנגבי, אך בשל העובדה כי מדובר בשר במשרד ראש הממשלה – העברת הסמכויות אליו לא תפתור את סוגיית ניגוד העניינים. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי הנושא ייפתר בימים הקרובים.

כזכור בעקבות החברות בין ראש הממשלה נתניהו המחזיק בתיק התקשורת לבין אלוביץ' בעל השליטה בקבוצת בזק – הכוללת בין היתר את חברות התקשורת בזק, יס, פלאפון, בזק בינלאומי וחלל תקשורת, אתר האינטרנט "וואלה!" וחברת ציוד התקשורת יורוקום, הורה היועץ המשפטי לממשלה לנתניהו שלא להתעסק בעניינים הקשורים לבזק זאת בשל ניגוד עניינים. "על רקע יחסי החברות שבין ראש הממשלה למר אלוביץ', יהיה על ראש הממשלה להימנע מלטפל בעניינים הנוגעים לחברות שבשליטת מר אלוביץ' וזאת על מנת למנוע טענות לניגוד עניינים ומחמת הנראות הציבורית", הסביר מנדלבליט בהחלטתו לפני כשבועיים.

בחוות הדעת הובהר, כי "ראש הממשלה יימנע מלטפל בעניינים הנוגעים לחברות אלה באופן ספציפי, וכן בעניינים אחרים שיש להם השפעה מהותית עליהן". היועץ המשפטי הבהיר כי הדבר נוגע לתחרות בתחום התקשורת, שבה קבוצת בזק וקבוצת הוט נחשבות לדואופול. "בתחומים שבהם ישנה תחרות עיקרית מול קבוצת הוט כאמור, נקבע כי על ראש הממשלה ושר התקשורת להימנע מלטפל בתחום זה בכללותו", נימק.

בסביבת ראש הממשלה הגיבו בחריפות לחוות הדעת של מנדלבליט: "מדובר בנורמה חדשה שמעולם לא הייתה קיימת בעולם ניגודי העניינים", מסרו מקורביו. "זו נורמה מחמירה וחריגה. עצם העובדה שמשרד המשפטים מייצג סטנדרט חדש זה בעייתי מאוד".

השארת תגובה