חוק העמותות עבר, רוזין: "שקוף שזו רדיפה"

ועדת חוקה חוק ומשפט אישרה את הצעת חוק העמותות לקראת קריאה שנייה ושלישית, במהלך הישיבה התפרצו חברי האופוזיציה וטענו "תכלית החוק זה להכניס אצבע בעין" • ח"כ מיכל רוזין, "שקוף שזו רדיפה, צריך להעיף מהכנסת מחוקקים שמביאים חוקים כאלה"

יו"ר ועדת חוקה חבר הכנסת סלומיאנסקי (צילום: דף הפייסבוק)
יו"ר ועדת חוקה חבר הכנסת סלומיאנסקי (צילום: דף הפייסבוק)

לאחר שנדחו עשרות ההסתייגויות שהוגשו על הצעת החוק, ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה לקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק העמותות שדורשת חובת גילוי לגבי ממי שנתמך על ידי ישות מדינית זרה.

הוועדה החליטה למזג את שלושת הצעות החוק שעסקו בעניין. הצעת חוק שהוגשה מטעם הממשלה, הצעת החוק של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) וכן הצעת החוק של ח"כ רוברט אילטוב.(ישראל ביתנו).

עפ"י הצעת החוק, יחולו חובות דיווח לרשם העמותות על היות העמותה כזו שעיקר תקציבה מישויות מדיניות זרות, חובת פרסום של רשם העמותות ברשימה באתרו שתכלול את העמותות הללו, וכן חובת ציון עובדה זו בפרסומים שונים של העמותה ובמכתבים שלה לנבחרי ציבור, או לעובדי ציבור. כשמדובר בדין וחשבון המפורסם על ידי העמותה לציבור, תהיה חובה גם לציין כי ניתן לראות את שמות הישויות המדיניות הזרות באתר האינטרנט של רשם העמותות.

על פי ההצעה במידה ויופרו הכללים שנקבעו בחוק הסנקציות שיוטלו יהיו הטלת קנס כספי בסך 29,200 ₪ על עמותות (בעבירה פלילית של אחריות קפידה) והשתת עיצום כספי על חברות לתועלת הציבור בסך-7,880 ₪. החוק יחול רק על תרומות שיתקבלו החל מתחילת השנה הבאה ולא יחול על תורמות מגורמים פרטיים.

ח"כ חיים ילין (יש עתיד) אמר בדיון: "אתם מביאים חוקים, בהעדר מנהיגות. שחקן הכדור-רגל מסי התפטר, ראש ממשלת בריטניה קמרון התפטר רק בישראל לא לוקחים אחריות על המעשים". ילין שאל, "האם מדינת ישראל שתומכת בעמותה ומעבירה לה 21 מיליון דולר לארגון טרור טורקי, זה ישות זרה?". ח"כ אלעזר שטרן, חברו לסיעה של ילין התבטא בצורה חריפה נגד החוק: "אם זה היה תלוי בח"כ בצלאל סמוטריץ', החוק היה מבחין בין תורמים ליהודים לערבים. אין בהצעת החוק הזו כלום, למעט אצבע משולשת בפנים שלנו. החוק ריק מתוכן חוקי".

גם חברתם למפלגה, חברת הכנסת יעל גרמן התנגדה להצעת החוק, "בהצעה יש רק שיימינג והוצאת שם רע לעמותות שמותחות ביקורת על עבודת הממשלה. לא מזמן אמר מישהו שיש במדינה שלנו ניצני פשיזם, זה מה שיש בחוק הזה, ניצני פשיזם לעמותות שפועלות לזכויות אדם". גרמן אף מתחה ביקורות על נציגי משרד המשפטים שתמכו בהצעת החוק ולדבריה היו חייבים להתנגד לה.

ח"כ מיכל רוזן (מרצ) טענה כי "שקוף שזו רדיפה. זו הצעת חוק קטנה של אנשים קטנים שצריך להעיף מהכנסת את המחוקקים שמביאים חוקים כאלה הזויים". לדברי הביקורת הצטרף גם ח"כ אוסמה סעדי מהרשימה המשותפת,סעדי  טען כי הדברים לא נעשים בשקיפות הנדרשת. "יש אדם שתורם עשרות מיליונים לעמותת אמנה באמצעות חברה שרשומה בפנמה. אם בשקיפות עסקינן, ראוי שעמותה שמסתירה את כספה, תחשוף את מקורותיה. דווקא את השקופים רוצים לסמן." אמר.

גם בליכוד לא כולם אוהבים את החוק, חבר הכנסת בני בגין התבטא, "ראוי לפעול באמצעים דיפלומטיים. כך הוכח שבמשא ומתן מול הולנד בריטניה ושוויץ. לדבריו, הדרך שנבחרה, אינה יעילה ועלולה להביא לצעדים הפוכים ממה שמציעה יחלו לה".

במהלך הדיון טענה חברת הכנסת רויטל סויד (המחנה הציוני), "מה נותר בחוק הזה? רק רווח פוליטי של מפלגות שמבקשות להראות לציבור שלהם, עשינו ותייגנו". חבר סיעתה ח"כ מיקי רוזנטל אמר, "תכלית החוק, היא להכניס אצבע בעין, ולהגיד הנה עשינו לכם דווקא. בקלות ימצא הדרך לעקוף את החוק".

בתום ההצבעות אמר יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי, "החוק לא הסתתים כמו שהוא התחיל. בכל מקום שהיה ספק אם החוק יגרום לפגיעה, שיננו את הנוסח". סלומינסקי אף פנה ואמר לחברי האופוזיציה, "גם אתם מודים שלא נשאר ממנו הרבה".

יצויין כי החוק עבר כבר בשעות הבוקר בוועדה לאחר שנדחו כל עשרות ההסתייגויות, אך ח"כ רוזין החברה בוועדה ביקשה לערוך רביזיה (הצבעה חוזרת – י.ד) וזו נערכה לאחר מספר שעות בסופם התקבלה תוצאה דומה, וברוב של שבעה חברי כנסת מול התנגדותם של ששה, דחתה הוועדה את עשרות ההסתייגויות ואת הרביזיות שהוגשו על הצעת חוק, ואישרה את הצעת החוק להצבעה במליאת הכנסת לקריאה שניה ושלישית.

השארת תגובה