מכבי האש: לא נאשר התחלת תפעול הרכבת לירושלים

בדיון בוועדת הפנים על מוכנות כוחות ההצלה למקרי אסון במנהרות הרכבת החדשה לירושלים, עולה כי כוחות הכבאות לא ערוכים לתת מענה במקרה של אסון במנהרות • מכבי האש, "לא נאשר את התחלת תפעול קו הרכבת אם לא יענו הדרישות שלנו"

ח"כ דודי אמסלם יו"ר וועדת הפנים בסיור בקו המהיר של הרכבת
ח"כ דודי אמסלם יו"ר וועדת הפנים בסיור בקו המהיר של הרכבת

האם מועד תחילת קו הרכבת לירושלים ידחה? על פי מ"מ נציב כיבוי האש שמעון בן נר,התשובה היא כן. "כוחות הכבאות לא ערוכים לתת מענה במקרה של אסון, לא נאשר את התחלת תפעול קו הרכבת אם לא יענו הדרישות שלנו", אמר בן נר בדיון בכנסת.

בדיון שהתנהל היום (ג') בוועדת הפנים, על מוכנות כוחות הכבאות בישראל למקרי אסון במנהרות., אמר מ"מ נציב כב"ה, שמעון בן נר , "אנחנו לא ערוכים לתת מענה לאסון במקרה של הפעלת המערכות החדשות. אני ממש לא רגוע. דרישות הבטיחות שלנו לנגישות לרכבי הצלה לא בוצעו כי זה הון תועפות כסף. עוד מעט הבניה תסתיים ונצטרך לקבל אחריות. אני מודיע שלא אאשר התחלת תפעול קו הרכבת אם לא ייענו לדרישות הבטיחות שלנו".

בן נר הוסיף, למרות הצעות כיבוי האש, הדברים לא מתקדמים, "הצענו פתרונות אלטרנטיביים – להקים תחנת כיבוי בכניסה למנהרות בשער הגיא, אבל שום דבר לא מתקדם. צריך לאתר קרקע, ובמקביל שקבוצה אחרת תעסוק בתכנון המתקן. הקמת מתקן אימונים באשדוד זה פתרון טוב כי מדובר באזור תעשייתי מזוהם".

במהלך הדיון התברר כי בימים אלה 18 כבאים ישראלים מתאמנים בספרד בכיבוי שריפה במנהרות בעלות של 100,000 יורו. אודי קפלנסקי, סמנכ"ל בטיחות של רכבת ישראל אמר, "18 הכבאים המתאמנים עכשיו בחו"ל בכיבוי שריפות במנהרה זה לעג לרש. יש צורך להכשיר 2000 כבאים שיתאמנו 4 פעמים בשנה".

יו"ר ועדת המשנה לכבאות ח"כ נאוה בוקר דורשת כי רשות מקרקעי ישראל תאתר קרקע להקמת מתקן אימונים להכשרת כבאים וכוחות הצלה לטיפול באסונות במנהרות, עד סוף יולי. בוקר הוסיפה, "כולנו זוכרים את התאונה המחרידה במנהרות הכרמל כשנהרגה צעירה בת 20. מה היה קורה אם כלי הרכב היו מתלקחים? תרחיש אימים. בעשור האחרון יש בפיתוח הרבה מנהרות תת קרקעיות. זה ייטיב עם ציבור הנהגים אבל יש בכך המון אתגרים וסכנות. כיום אין אפשרות לתרגל תרחיש שריפה תת קרקעי. אין לכוחות החירום מתקן שמאפשר אימונים כאלה".

עופר שניר, נציג מד"א בדיון, הוסיף כי גם לחברי הארגון אין הכשרה בטיפול במנהרות. "אין לנו את הידע המקצועי לעבודה בתוך מנהרות הרכבת. לא ניסיון ולא אמצעים. אנחנו צריכים ללמוד ולתרגל את צוותי הרפואה. כמו כן, יש צורך להכשיר את צוותי הרכבת שיהיו שם לפנינו, איך להתחיל לטפל", אמר.

סגן ניצב עוז אליאסי, ראש מדור תכנון וחירום מהמשרד לביטחון פנים: "המנהור בארץ תופס תאוצה רצינית. מנהרות רכבת, רכב והולכי רגל. שריפה זה חתיכת סיפור, יש תאונות ויש תרחישים נוספים שצריך להתייחס אליהם". אליאסי סיפר, כי דווקא המשטרה כן ערוכה לטיפול במקרי אסון במנהרות, "המשטרה מבצעת תרגול במנהרות. קיימנו תרגיל במנהרות מודיעין ובספטמבר יהיה תרגיל בצפון".

השארת תגובה