דו"ח בנק ישראל: "גידול באשראי לענף הנדל"ן"

מדו"ח בנק ישראל עולה כי הבנקים מפנים יותר אשראי לענף הנדל"ן  • האשראי לענף הדיור מהווה כ-45% מתיק האשראי  • בתרחיש קיצון שנבדק, עולה "שיפור במאפייני הסיכון של תיקי האשראי לדיור"

פועלי בניה
פועלי בניה

דו"ח בנק ישראל: המפקחת על הבנקים פרסמה הבוקר, את הסקירה השנתית על מערכת הבנקאות בישראל. ממצאי הסקירה עולה, כי מערכת הבנקאות בישראל ממשיכה לשמור על היציבות שהפגינה בשנים האחרונות, וכי המודל העסקי של הבנקים השתנה – יותר אשראי לעסקים קטנים ולצריכה פרטית, פחות אשראי ללווים הגדולים. המפקחת מתריעה, כי "הגידול בהיקפי האשראי למשקי הבית ובאשראי לענף הבינוי והנדל"ן, והמתאמים ביניהם, מעצימים את הסיכון למערכת הבנקאית".

הבוקר (ב') פרסמה המפקחת על הבנקים חדוה בר, את "סקירת מערכת הבנקאות לשנת 2015". על פי הדו"ח, מערכת הבנקאות בישראל ממשיכה לשמור על יציבות וזאת על רקע, האבטלה הנמוכה, עליית מחירי הדיור, הריבית הנמוכה והצמיחה המתונה. מערכת הבנקאות בארץ שומרת על רווחיות דומה לבנקים במדינות OECD.

מהדו"ח עולה, כי ריכוזיות האשראי ללווים הגדולים המשיכה לקטון, הבנקים צמצמו משמעותית את ריכוזיות האשראי לפי גודל הלווה. יחד עם זאת, הבנקים המשיכו להגדיל את חשיפתם לענף הבינוי והנדל"ן. האשראי לענף הדיור מהווה כ-45% מתיק האשראי הבנקאי. המפקחת מזהירה, כי "מפרספקטיבה צופה פני עתיד יש לומר כי הגידול המהיר בהיקפי האשראי למשקי הבית ובאשראי לענף הבינוי והנדל"ן, והמתאמים ביניהם, מעצימים את הסיכון למערכת הבנקאית".

המפקחת הוסיפה, "גם העובדה שסביבת הריבית נמוכה במשך זמן רב, מעצימה את סיכון האשראי. א. משום שהיא עלולה לעודד משקיעים ליטול סיכונים גדולים יותר בחיפוש אחר תשואות. ב. ריבית נמוכה, מגבירה את הסיכון למינוף יתר של הלווים".

במבחן קיצון שנערך לבנקים, עלה כי המערכת חסינה יחסית לתרחיש שכזה. התרחיש שנבדק – משבר כלכלי עמוק שיגרור עליה באינפלציה בשיעור של כ-6.8%, עליה בריבית לרמה של 5.6% ועליה באבטלה לאזור ה-10%. בנוסף, ירידה של מחירי הדיור ב-25% והיחלשות השקל מול מטבע החוץ.

"תרחיש קיצון שכזה ישפיע במידה משמעותית על מערכת הבנקאות, וזו תרשום הפסד מהותי בשנה השנייה של התרחיש. עם זאת, יחסי ההון של הבנקים אינם צפויים לרדת מתחת למינימום שהפיקוח דורש – יחס הלימות הון עצמי של 6.5%", נכתב בדו"ח.

במקרה ואכן יתרחש מקרה קיצון שכזה, המפקחת מעריכה כי 38 אלף ממשקי הבית יקלעו לקשיים והבנקים יספגו הפסד של 7 מליארד ש"ח.  ע"פ הדו"ח, החלק בולט מההפרשות יתבצע בענף הנדל"ן והדיור. "ההפסד בתיקים אלה יחד מסתכם בכ-40% מסך הפסדי האשראי במהלך התרחיש, וזאת בשל פגיעה קשה בשוק העבודה, ירידה חדה במחירי הדיור והתייקרות חומרי הגלם המשמשים לבנייה".

כמו כן, לצד הפסדי אשראי, תרחיש הקיצון יוביל לנפילות בתיק ניירות הערך של הבנקים, פגיעה המוערכת ב-15 מיליארד שקל. למרות התוצאות של תרחיש שכזה, בבנק ישראל אומרים, כי "תוצאות המבחן מצביעות על שיפור במאפייני הסיכון של תיק האשראי לדיור, בעקבות צעדים רגולטוריים שננקטו בשנים האחרונות, והדבר מתבטא בשיפור מסוים בשיעורי הכשל של הלווים ובשיעורי ההפסד".

השארת תגובה