תביעת ענק: פיליפ מוריס מנצלת את המעשן הישראלי

לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת פיליפ מוריס, על פי התביעה החברה ניצלה את מעמדה כמונופול וניצלה את המעשנים הישראלים בסכום של כ-1.1 מיליארד ש"ח

עישון
עישון

מנצלים את המעשנים הישראלים: תביעת ענק נגד חברת פיליפ מוריס, על סך של 1.1 מיליארד ש"ח, בטענה כי ניתלו את הצרכן הישראלי שבנים האחרונות בלמעלה ממיליארד שקלים.

לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד פיליפ מוריס, המשווקת בישראל את מותגי העישון: מרלברו, נקסט ואל אם. התביעה מתבוססת על קביעה של דיויד גילה לחוק ההגבלים העסקיים, לפיה רווח סביר הוא עד 20% ממחיר המוצר. בתביעה מבקשים להוכיח כי פיליפ מוריס הרוויחה 1.1 מיליארד ש"ח מעבר ל-20%. כלומר, החברה ניצלה את מעמדה כמונופול בשוק הסיגריות לרעה. הקביעה של דיויד גילה הקופאה לבינתיים ע"י הממונה החדשה, מיכל הלפרין.

בכתב התביעה שהוגש, ומתבוסס על חוות דעת שכתב הכלכלן מאיר אמיר, מראים כי למרות ירידה במכירי חפיסת הסיגריות בישראל, שמרה פיליפ מוריס על הרווח שלה ואף הגדילה אותו. כך לדוגמה, למרות שהחברה רשמה ירידה מ–215 מיליון  חפיסות ב–2012 ל–187 מיליון ב–2015, עלה סכום ההעברה לחו"ל מ–122 מיליון דולר ב–2012 ל–129 מיליון דולר ב–2015.

על פי התביעה, המחיר הועלה על ידי פיליפ מוריס שבע פעמים בארבע השנים האחרונות, מ–3.73 שקלים לחפיסת מרלבורו בסוף 2011 ל–4.74 שקלים לחפיסה בסוף 2015. החברה ניצלה את ההזמנות של עליית מס הקנייה על סיגריות והעלה את המחיר פי 8 בהשוואה לשיעור עליית מדד המחירים לצרכן בתקופה הזאת.

בבדיקה שערכה התביעה, נמצא כי פיליפ מוריס גובה בישראל מחיר סיטוני גבוה ב–0.95 שקלים מהמחיר שהיא גובה באיחוד האירופי, במדינות עם רמת שכר גבוהה משל ישראל ועלות ייצור גבוהה מישראל.

בתביעה מוסיפים, כי החברה רושמת רווחים תחת סעיפי תשלומי העברה לחברה בחו"ל. "החברה גובה מחיר סיטוני מופרז בישראל, אך את מרבית הרווחים שצומחים לה כתוצאה מהמחיר המונופוליסטי שהיא נוקבת בו, היא מעדיפה לייצא לחו"ל בתשלום מופרז ועודף של מחירי העברה בדרך מתוחכמת זו מקטינה פיליפ מוריס באופן משמעותי את חבות המס שלה בישראל", נכתב בתביעה.

תגובה אחת
  1. המעשן הישראלי גם ככה מנוצל בזה שהוא שופך כספים על גבי כספים כדי להרעיל את עצמו. אני הייתי ככה שנים עד שנגמלתי באברהמסון. בכסף שחסכתי על סיגריות אני יכולה לקנות מכונית קטנה

השארת תגובה