סוף למריחה? חוק להגבלת זמן חקירה

שרת המשפטים איילת שקד מבקשת לקדם הצעת חוק שתגביל את משך הזמן מרגע פתיחת החקירה ועד להחלטת הפרקליטות על הגשת כתב אישום • הצעת החוק של שקד מתבוססת על הצעת חוק פרטית של לפיד וסלומינסקי

אזיקים
אזיקים

הקץ לעינוי הדין מצד המשטרה והפרקליטות: שרת המשפטים איילת שקד, מקדמת הצעת חוק שתשים סוף לסחבת בחקירות משטרה ובהחלטות הפרקליטות. הצעת החוק נועדה להגביל, הן את משך זמן חקירת המשטרה והן את פרק הזמן שחולף מרגע סיום החקירה ועד להחלטת הפרקליטות, על הגשת כתב אישום נגד חשוד.

ע"פ חשיפת ידיעות אחרונות, הצעת החוק של שקד, מתבוססת על הצעת חוק פרטית שהגישו יאיר לפיד וניסן סלומינסקי. וועדת השרים לחקיקה הייתה אמורה לדון הבוקר בהצעה זו, אך שקד מבקשת לדחות את הדיון בה, שכן היא מבקשת לקדם הצעת חוק ממשלתית ברוח הצעת החוק של לפיד וסלמינסקי.

בהצעת החוק המקורית, שאמורה להיות מאומצת בהצעת החוק הממשלתית של שקד, תינתן למשטרה ולפרקליטות, מסגרת זמנים קבועה למיצוי החקירה ולהחלטה על הגשת כתב אישום בכפוף לחומרת העבירות. בעבירות קלות, עבירות שהעונש עליהן עד שלוש שנות מאסר, חקירת המשטרה לא תימשך מעבר לתשעה חודשים. החלטת הפרקליטות, האם להגיש כתב אישום, תוגבל גם כן לתקופת זמן של עד תשעה חודשים. בסך הכל שנה וחצי מקסימום, מתחילת החקירה ועד להגשת כתב האישום.

בעבירות בינוניות, שהעונש עליהן עד עשר שנות מאסר, חקירת המשטרה לא תימשך יותר מ-18 חודש. החלטת הפרקליטות על הגשת כתב אישום, תוגבל עד לשנה מיום סיום החקירה. כלומר, שנתיים וחצי מיום פתיחת החקירה בידי המשטרה ועד להחלטת הפרקליטות.

בעבירות חמורות, שהעונש עליהן הוא מעל מעשר שנות מאסר, חקירת המשטרה תוגבל גם כן לשנה וחצי, אך החלטת הפרקליטות, האם להגיש כתב אישום, לא תוגבל. הנימוק לאי הגבלת הפרקליטות בעבירות חמורות, נכלל בדברי ההסבר להצעת החוק: "בעבירות שהעונש בגינן הוא יותר מעשר שנות מאסר, האינטרס הציבורי במיצוי הליכי החקירה ובגילוי האמת גובר על אינטרס החשוד בקציבת משך זמן החקירה. על כן, בעבירות אלו מן הראוי שלא יוגבל משך זמן החקירה".

בכדי למנוע מקרים בהם הנחקר עצמו נוקט תרגילים כדי למשוך את משך החקירה או מקרים בהם נדרשת חקירה ארוכה יותר מן הרגיל, נכתב כי בסמכות היועץ המשפטי לממשלה לאפשר למשטרה ולפרקליטות לחרוג ממסגרת הזמן שתקבע.

השארת תגובה