בעקבות התבוסות: דאע"ש עוזב את האזור ועובר לאפריקה

הפתרון של דאע"ש לתבוסות בעיראק ובסוריה: על פי דו"ח האו"ם שפורסם ברשת אל-ג'זירה, ארגון המדינה האסלאמית צפוי להעביר את פעילותו לצפון אפריקה, זאת לנוכח ההפסדים הרבים שהוא נוחל בעיראק ובסוריה

דאעש
דאעש

הפתרון של דאע"ש לתבוסות בעיראק ובסוריה: עפ"י דו"ח האו"ם שפורסם ברשת אל-ג'זירה אתמול (רביעי), ארגון המדינה האסלאמית צפוי להעביר את פעילותו לצפון אפריקה, לנוכח ההפסדים הרבים שהוא נוחל בעיראק ובסוריה.

מאז התערבות מדינות המערב ורוסיה במלחמת האזרחים בסוריה והמלחמה שמנהל צבא עיראק מול כוחות דאעש בשטחו, הצטמצמו משמעותית שטחיו של ארגון המדינה האסלאמית. "הארגון ינסה לנצל את התמיכה של פעילי דאעש החיים במדינה, על מנת להתפשט באפריקה", נכתב בדו"ח.

בפן הכלכלי, נראה כי הכנסות הארגון, שהגיעו רובן ממכירת נפט ומיסוי האוכלוסייה המקומית עליה הוא שולט – צנחו. הירידה בהכנסות דאעש נובעת בין היתר מתקיפות חילות האוויר של מדינות הקואליציה. יחד עם זאת, טוען חבר מועצת הביטחון של האו"ם כי לדאעש יש כבר חלופה לבארות הנפט המופצצים בשטחי עיראק וסוריה, והוא כבר הספיק לכבוש מתקני נפט בלוב, אשר בעזרתם הוא מממן תאי טרור וכוחות לוחמים אחרים ברחבי העולם.

לוב: גלי ההגירה לאירופה עשויים להביא עימם טרוריסטים

אם הערכות האו"ם יתממשו, הרי שהשתלטות דאעש על לוב יכולה להיות הרסנית עבוד המדינה שרק עתה מתאוששת מנפילת המשטר הקודם ורק לאחרונה גיבשה ממשלה מאוחדת שפייסה בין שתי קבוצות יריבות שפילגו את המדינה ולחמו אחת בשנייה חודשים ארוכים.

כזכור, מאז נפילת משטר מועמר קדאפי ב-2011, ניסו מדינות המערב להגביר את מאמציהן להביא לרגיעה ולאחדות בלוב, על מנת לייצב את המדינה שמחופיה הגיעו גלי הגירה גדולים, שעלולים להכיל בתוכם גם גורמי טרור. ייצוב המדינה ואיחוד הפלגים הלוביים עשויים גם להביא לבלימת הארגון האסלאמי בתוך המדינה.

כוחות דאעש במדינה כבר פרושים משני צידי העיר סירת שלחופי הים התיכון, ומאיישים כ-250 ק"מ ומאיימים על תעשיית הנפט במדינה, וכן על מעבר חופשי בין שתי הערים הגדולות במדינה – בנגאזי וטריפולי הבירה. לפני כחודש התקיימה הפגנה גדולה בבנגאזי, בה קראו המוחים לממשלה לשגר כוחות לסירת ולהשתלט על העיר ללא התערבות זרה.

השארת תגובה