בנט נגד לפיד: "למה ילד בן 6 לא יכול ללכת לקייטנה?"

לראשונה בכנסת התקיימה 'שעת שאלות' בכנסת במהלכם השיב שר החינוך בנט על שאלות עליהם לא התכונן מראש • במהלך הנאום תקף בנט את בן בריתו לשעבר לפיד, עקץ את הרצוג, וזרע את זרע המחלוקת הבאה עם ראש הממשלה נתניהו

השר נפתלי בנט. צילום: הכנסת
השר נפתלי בנט. צילום: הכנסת

מליאת הכנסת קיימה לראשונה שעת שאלות במתכונת החדשה כפי שנקבע בתקנון בסוף כנס החורף. השר הראשון שהוזמן על ידי האופוזיציה להשיב על שאלות במליאה ללא הכנה מוקדמת היה שר החינוך נפתלי בנט.

השואל הראשון היה יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק בוז'י הרצוג שהביא ציטוטים של בנט ואמר "החלטת לצאת בחריפות נגד קציני צה"ל, הרמטכ"ל, סגן הרמטכ"ל ושר הביטחון, שנאבקו בשיניים על ערכי צה"ל בפרשת החייל היורה בחברון, והחלטת לעמוד מול אלפי מפגינים ולהגיד ששר הביטחון קיצוני ומתסיס. אז אני שואל אותך, שר החינוך: האם האמירות האלה הן חלק מתכנית הלימודים החדשה להגברת האלימות נגד נבחרי ושליחי ציבור? אני גם שואל אותך ברצינות: האם אתה לא רואה קשר, בהיותך מנהיג הציבור של הציונות הדתית ושר החינוך שאמון על מערכת החינוך ומבקש לתת דוגמה אישית, בין דבריך אלה לבין המוני נערים, במיוחד נערים מזרם מסוים בחברה הישראלית, שעומדים בכיכר רבין, קוראים לשר הביטחון כלב, ומלבישים את הרמטכ"ל במדי "אס.אס."?

שר החינוך בנט השיב: אני מברך את יושב-ראש האופוזיציה שעכשיו כשהפור נפל הוא החליט להתחיל להיות באופוזיציה. טוב שנזכרת באיחור, אבל הייתי מודה לך אם היית אומר לי כבר אתמול בערב שזה המצב, הייתי יכול לעשות עוד יותר טוב את המשא-ומתן. אני מתנגד לכל סממן של גזענות ואני מוקיע את זה באופן עקבי. אני לא מחכה לאף אחד, אני לא מסתכל ובודק אם מישהו אחר כבר אמר או לא אמר. זה אצלי כחוט השני מסיבה פשוטה, כי אין לי גרם גזענות בגוף, ואני מתעב את הדבר הזה.

ח"כ עפר שלח התייחס לדרישתו של בנט למנות מזכיר צבאי לחברי קבינט ושאל: " אתה יודע כמוני שזה במסגרת עבודתו של ראש המל"ל, ולא עשה את זה עד היום, ולא יעשה את זה גם בהמשך, מפני שהוא עובד עם ראש הממשלה וסמוך אל אוזנו של ראש הממשלה ועסוק בזה כל הזמן. בציפייה לעבודתה של איזושהי ועדה, שהיא אגב מורכבת מאנשים שהיו שותפים לעדכון הקבינט בזמנים הקודמים, וכשהיא תגמור את עבודתה, אנחנו נשכח את כל הנושא הזה. האם הפשרה הזו – אחרי כל הדברים הנחרצים שאמרתי, אחרי העמדה המאוד עקרונית שנקטת – היא לא בסופו של דבר בריחה מהנושא הכול כך חשוב הזה?"

השר בנט השיב: "מה שביקשתי מראש הממשלה ביום ראשון שעבר היה דבר מאוד פשוט – תמנה מישהו ייעודי שיגיע אלי, הם לא הגיעו עד היום אלי, שיעביר לי יום יום את העדכונים, גם העדכונים האלה לא הגיעו, עכשיו פתאום הם הגיעו. אגלה לכם סוד, פתאום עכשיו יש שיחות עם ראש המל"ל, הוא קבע אתי לו"ז קדימה"

ח"כ זהבה גלאון התייחסה לספר האזרחות החדש ואמרה: " מפת המדינה בספר האזרחות, מציגה מצג שקרי לתלמידי בתי הספר ומנסה, על-פי הבנתי, להשפיע באופן מגמתי על תפיסת עולמם. שימו לב מה רואים התלמידים שמתבוננים במפה. מבחינתם נוצר הרושם – וכנראה, זה לא במקרה – ששמונה הערים הפלסטיניות הגדולות שמעבר לקו הירוק הן למעשה ערים ערביות בתוך מדינת ישראל

בנט השיב: " יכול להיות שתופתעו. לגבי ספר האזרחות, אם מישהו חושב שכתבתי או ערכתי או הנחיתי את ספר האזרחות אתם טועים. זה ספר אזרחות שנמצא בכתיבה כבר חמש שנים. לא חושב שהיה ספר שהיו כל-כך הרבה דיס-אינפורמציות כמו הספר הזה. בסך הכול אני יודע שכשהוא יצא ובסוף קראו אותו, הבינו שזה ספר מצוין, מאוזן, לא כצעקתה. ואז מחפשים מה עוצמת הטוש של הקו הירוק."

ח"כ עליזה לביא שאלה על הכוונה לבטל את חיוב לימודי הליבה: " איך זה מסתדר עם האמירות שלך, עם פועלך בתוך משרד החינוך? אנחנו מדברים, להנגיש את הידע. לבוא ולתת את הכלים של עולם המחר. ואיך זה מסתדר? הרי אתה היית שותף באמת ליוזמה המבורכת הזו שנדחתה כדי להכשיר מורים חרדים, שיבואו וייתנו את המענה בשפה התרבותית. והאם באמת תתמוך בדרישה קואליציונית של ביטול לימודי הליבה?

השר בנט הגיב ואמר: " אני רוצה רגע לומר משהו מהלב בעניין הזה. אתם יודעים מה הפעולה הראשונה שעשיתי כשר החינוך? הראשונה? תקשיבו טוב. בהיות יש עתיד בשלטון, על האוצר ועל החינוך, תקשיבו מה עשיתם. יצאתם לקייטנות של החופש הגדול. מקסים. אבל מישהו אחד הפליתם, כי הוא פחות טוב מאחרים. מישהו אחד, ציבור אחד במדינת ישראל הוא סוג ב' בעיני יש עתיד, וזה לא החילונים, זה לא הערבים, זה לא הצ'רקסים, זה גם לא הציונות הדתית. זה החרדים. למה, למען ה', יאיר לפיד, למה למען ה', יאיר לפיד אמר שילד בן 6, הוא לא יכול ללכת לקייטנה? המדיניות שלי ביחס לחרדים היא הפוכה. אני אוסף קודם כל את השברים שנגרמו בקדנציה הקודמת, ומנסה לאחות. מי שחושב שהוא ייתן פטיש עשר קילו, וזאת הדרך, הוא טועה. ראש הממשלה חתם עם המפלגות החרדיות על הסכם קואליציוני, ואנחנו נעמוד בזה."

במהלך שעת השאלות הייתה גם הכרזה של בנט שעלולה לגרום לפיצוץ במענה לשאלתה של ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני) אמר שר החינוך נפתלי בנט כי הוא שוקל לתמוך בהצעת החוק שיזמה להגבלת כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות "אני מסכים שכוח משחית, וכוח מוחלט ודאי משחית" אמר.

השארת תגובה