עכשיו זה מדעי: סלולרי עלול לגרום לסרטן

מחקר שנערך בארה"ב מצא קשר ישיר בין חשיפה לקרינה סלולרית לגידולים סרטניים באזור הלב והמוח, לטענת החוקרים: "הטענה לפיה טלפונים סלולריים לא משפיעים לרעה על הבריאות – הופרכה"

טלפון נייד
טלפון נייד

יש אישור רשמי. אחרי שני עשורים שבהם עוסקים שירותי הבריאות בעולם בשאלה – האם מכשיר הטלפון הנייד גורם לסרטן? נמצאה התשובה לשאלה. מחקר אמריקני שנערך על ידי התכנית הלאומית לטוקסיקולוגיה (NTP) של מכון הבריאות של ארה"ב, מצא קשר ישיר בין קרינה מטלפונים סלולריים לבין סרטן.

במחקר שנערך כשנתיים ועלותו הסתכמה בלמעלה מ 25 מיליון דולרים, נבדקו יותר מ-2,500 חולדות ועכברים שנחשפו לקרינה סלולרית במרווחים שונים. החולדות והעכברים  נחשפו לרמות קרינה שונות וככל שעלתה עוצמת הקרינה כך גם עלתה שכיחות הופעת הסרטן.

המחקר שנערך במעבדה תת קרקעית, כדי לנטרל חשיפה לקרינה שלא ממכשירים ניידים, בחן השפעות של הסוג הנפוץ ביותר של טכנולוגיות אלחוטיות. החוקרים חשפו את החולדות והעכברים לתדרים אלחוטיים כל 10 דקות ולאחר מכן הפסקה של 10 דקות במשך 18 שעות, סך הכל כ9 שעות ביום של חשיפה לקרינה סלולרית.

במקביל לקבוצת הניסוי הייתה קבוצת ביקורת של חולדות ועכברים שגדלו בתנאים זהים למעט החשיפה לתדרים אלחוטיים. הממצאים העלו כי בין 2% עד 3% מהחולדות ממין זכר שנחשפו לקרינה הסלולרית פיתחו גידולים ממאירים במוחן ו-5% עד 7% פיתחו גידולים ממאירים בתאי העצב המרפדים את אזור הלב. שני סוגי הסרטן לא הופיעו אצל אף חולדה מקבוצות הביקורת.

בקרב חלודות ממין נקבה שכיחות הגידולים הייתה דומה בין הקבוצה שנחשפה לתדרים האלחוטיים לבין  קבוצות הביקורת. זהות רמת השכיחות בין הקבוצות, מבלי הסבר המניח את הדעת, מהווה סיבה לכך שמומחים רבים ממהרים להטיל ספק בממצאים. כמו כן, מזהירים המומחים כי קיים קושי בהשלכה מניסוי שנערך על חולדות לבני אדם.

למרות הביקורת טוענים החוקרים כי "ב-NTP בחנו את הטענה לפיה טלפונים סלולריים לא משפיעים על הבריאות, וטענה זו הופרכה". החוקרים מבהירים, למרות שהנתונים שנאספו מצביעים על עלייה של אחוזים בודדים בשכיחות הסרטן, יש להתייחס לממצאים בכובד ראש. "בהתחשב בשימוש הנרחב בתקשורת סלולרית בקרב משתמשים בכל הגילים, אפילו עלייה קטנה בהופעת מחלות כתוצאה מחשיפה לקרינת רדיו עשויה להיות בעלת השלכות רחבות על בריאות הציבור".

אולם מומחים רבים בארה"ב מתקשים לקבל את מסקנות המחקר. לטענתם השימוש הנרחב בטלפונים ניידים היה אמור להזניק את שיעור התחלואה בסרטן המוח. בפועל, מאז 1992 נותר שיעור שכיחות סרטן המוח כשהיה, ועומד על 6.4 מקרים ל-100 אלף בני אדם.

עד היום נערכו מחקרים רבים כדי לבחון את הקשר בין שימוש במכשירים סלולריים לגידולים סרטנים. למרות שחלק מהמחקרים מצאו התאמה בין שימוש בטלפון נייד לגידולים סרטניים במוח בקבוצות קטנות, בסופו של דבר לא נמצאו ראיות המספקות קשר סיבתי ישיר בין קרינה סלולרית לסרטן.

2 תגובות
  1. למחקר?

  2. מחקרים רבים לפני המחקר הזה הראו על סיכון וקשר לסרטן ולחשיפה לקרינה רדיו. מה שמיוחד במחקר הזה הוא שהוא מחקר מעבדה גדול מאוד של גוף פדראלי ממשלתי אמרקאי. קשה יהיה עכשיו לגופים כמו ה FDA וה FCC בממשל האמרקאי להתעלם ממנו והם יצתרכו להסתפק הניסיון לגמד את הממצאים. בכל זאת זאת פריצת דרך משמעותית ביחוד מכיוון שהמחקר נותן תוקף למחקרים קודמים לפניו שראו את את אותו הקשר ואותו הסיכון וכן בגלל שהוא מפריך את התאוריה השגויה כי חוץ מהחימום קרינה רדיו לא יכולה להזיק.
    כמובן שזה לא יפריע למכחישי נזקים לנסות לגמד את הממצאים, לא יפריע חברות הטכנולוגיה והסלולר להמשיך לשווק מוצרים ושירותים פולטים קרינה ולטעון שאין סיכון או שהוא קטן, לא יפריע לציבור המכורים להמשיך להשתמש בלי הכרה (עד שיעבדו הכרה) .
    ממליץ לכל מי שמודע ומבין את הסכנה וביחוד למי שכבר נפגע מהקרינה, לצמצם שימוש וחשיפה לפני שהשימוש יצמצם אותו.

השארת תגובה