יוזמת פחי השמיטה החלה לפעול בבני ברק

חידוש בקנה- מידה ארצי לשנת השמיטה מופעל ע"י עירית בני ברק- התקנת 100 פחי שמיטה, בשלב ראשון, בלמעלה ממאה מוקדים ברחובות שונים ברחבי העיר, עם תוספת קרובה במוקדים רבים נוספים

פחי השמיטה בבני ברק
פחי השמיטה בבני ברק

המדובר ביזמה של הרב חנוך זייברט, ראש העיר ושל הרב מנחם שפירא, סגן רה"ע וראש אגף התברואה שביקשו למצוא הסדר נוח לתושבים, המבוסס עפ"י הנחיות הלכתיות של גדולי הפוסקים, למציאת פיתרון הולם לשיירי פירות שיש בהם קדושת שביעית ואסורה השלכתם עם הפסולת הרגילה.

בימים אלו הותקנו, כאמור, בשלב ראשון, למעלה מ-100 פחי שמיטה ברחבי העיר בצבע חום מיוחד שהוזמן לכך, כשהם נמצאים במתקן מיוחד מברזל שהוזמן עבור זה, ועליהם מדבקות מיוחדות המדגישות את החובה להשליך בפחים אלו רק פירות וירקות הקדושים בקדושת שביעית. ציבור התושבים התבקש לשמור על קדושת הפירות ולהקפיד שלא להשליך פירות וירקות שכבר הרקיבו או כל פסולת אחרת לתוך פחי השמיטה המפונים בהקפדה. העירייה רכשה שרשראות עם מנעול מיוחד שמחזיק אותם אדם אחד בעירייה, ושום משאית פסולת אינה יכולה להוציא את הפחים בשום צורה שהיא, רק כאשר אותו גורם אחראי הולך בצמוד ופותח את פחי האשפה, כדי  שיהיה אפשר לפנותם. לפני הפינוי שוטפת העירייה משאית פסולת ומפנה את פחי השמיטה רק לאחר השטיפה המדוקדקת של המשאית.

הקפדה נוספת נעשית במשאית כאשר בפינוי רגיל דופן המשאית עומדת קרוב לדחסן כדי שהדחס ישפיע על הפסולת, וכאשר המשאית מתחילה להתמלא הדופן זז לפי כמות האשפה, וכך הדחס משפיע ודוחס את הפסולת. לעומת זאת, בפינוי פחי השמיטה מקפידים באגף התברואה להרחיק את הדופן מתחילה למקום הרחוק ביותר וכך הדחסן רק מרכז את הפירות במשאית ולא דוחס אותם לדופן.

לאחר פגישה מיוחדת עם מר דורון ספיר, מ"מ ראש עירית תל אביב ויו"ר איגוד ערים דן לתברואה, יחד עם הרב מנחם שפירא, סגן ראש עיריית בני ברק; הרב נתנאל נחום מנהל אגף התברואה והרב אליהו ארנד, מנהל לשכת הרב שפירא, הוסדר מתחם מיוחד בחירייה, שם יעמדו שיירי הפירות בכל פינוי במכולה גדולה נפרדת עד שירקיבו, ומשאית מיוחדת הנשטפת בקפידה לפני הפינוי תפנה את הפחים. החל מהתקנת הפחים ועד השבוע האחרון פונו כ10 טון ירקות הקדושים בקדושת שביעית.

עד כה, כל תושב שהיו לו פירות שביעית שנותרו בביתו ולא נאכלו, הכניסם לתוך שקית, והשליך אותם לפח הרגיל. על היזמה החדשה מסר הרב חנוך זייברט, ראש העיר בישיבת המועצה האחרונה, שם גם האריך בדבריו על ההערכות של אגף התברואה לחגים בראשות הרב מנחם שפירא ועל מסירותו של הרב נתנאל נחום, מנהל האגף  למען טיפוח וניקיון העיר בחגי תשרי, כאשר העירייה, מצידה, העמיד לכך תקציב מיוחד, ביזמת הרב חנוך זייברט, ראש העיר.

בחודשים האחרונים נכנסו הרב חנוך זייברט, ראש העיר; הרב אברהם רובינשטיין, מ"מ רה"ע והרב מנחם שפירא, סגן רה"ע למעונם של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן שליט"א ומרן הגאון רבי חיים קניבסקי שליט"א, וקיבלו את ברכתם ליזמה החדשה, כאשר כל התהליך נעשה בפיקוח הדוק של רבני ודייני העיר.

השארת תגובה