סחיטה? עלות דרישות ליברמן: 3 מיליארד שקלים

כשברקע עדיין מהדהדת הדרמה הפוליטית של השבוע שעבר: סיום המו"מ הקואליציוני עם המחנה הציוני, כניסתה הצפויה של ישראל ביתנו לממשלה והתפטרות יעלון – היום מתברר כי היקף הסכומים אותם תיאלץ הממשלה לשלם לליברמן נאמד בכ-3 מיליארד שקלים

ליברמן ויריב לוין פגישת משא ומתם
ליברמן ויריב לוין פגישת משא ומתם

לקראת פתיחת מושב הקיץ מחר, בליכוד מנסים בכל כוחם לסגור את המו"מ הקואליציוני עם אביגדור ליברמן במטרה לצרף את מפלגתו לשורות הקואליציה.

ברקע עדיין מהדהדת הדרמה הפוליטית של השבוע שעבר: סיום המו"מ הקואליציוני עם המחנה הציוני, הביקורת הקשה על היו"ר יצחק הרצוג, כניסתה הצפויה של ישראל ביתנו לממשלה, ובעיקר התפטרותו של יעלון, יצרו סערה שתימשך עוד זמן רב.

החתימה הרשמית על הכניסה לקואליציה מתעכבת בשל היבטים תקציביים על רקע דרישת המפלגה להסדרת כספי הפנסיה לעולים ולאזרחים ישראליים, ובשל מתווה חוק שטרם הושלם בעניין חוק "מוות למחבלים". ביום שישי קיימו ליברמן ושר האוצר משה כחלון פגישה ראשונה סביב נושא הפנסיות. ליברמן דרש תחילה את הסדרת הקצבה עבור עולי ברית המועצות שלא צברו די ותק בישראל. במהלך השיחות ביניהם הוחלט להחיל את הסדרת הנושא על אזרחים עולים מכל המדינות, ובנוסף על ציבור ישראלי שלא צבר כספי פנסיה.

העלות התקציבית של הסוגיה מסתכמת בכ-3 מיליארד שקל, סכום שכחלון הבהיר במעמד הפגישה שניתן יהיה להקצות רק אם יתבצע בהדרגה ובכמה פעימות על פני כמה שנים. השניים סיכמו לשוחח גם בתחילת השבוע ולסגור את הקצוות. במקביל, מתנהל בערוץ נוסף ניסיון לגבש מתווה מוסכם שיעמוד במבחן בג"ץ בכל הנוגע לחוק הדגל של ישראל ביתנו שדורש עונש מוות למחבלים. על המו"מ מופקד מטעם הליכוד השר יריב לוין, שיחד עם ליברמן מנסה להוביל לנוסחה מוסכמת.

ובעוד בקואליציה עובדים על ניסוחים אחרונים, במחנה הציוני עוד לא נרגעו הרוחות. ביום חמישי נשלחה הודעה לכל חברי הסיעה על כינוס ישיבה מיוחדת לקראת החזרה למושב שתתקיים ב-16:00. גורמים במפלגה אומרים כי הרצוג צפוי לשמוע ביקורת נוקבת מחברי הכנסת, שמרביתם התנגדו מלכתחילה לשיחות סביב האחדות ואף קראו להקדמת הפריימריז בעקבות העובדה שהרצוג צריך לזכות מחדש באמון המפלגה.

ביום שני, ימים ספורים אחרי שניהל משא ומתן מתקדם על קווי יסוד משותפים ואיוש תפקידים בממשלת נתניהו, יצטרך הרצוג לנאום את נאום פתיחת המושב האופוזיציוני שלו ולהתמודד עם לא מעט חברי כנסת שטוענים שאיבדו בו את אמונם.

השארת תגובה