120 רשויות ביקשו העלאת ארנונה חריגה

חסרי בושה: למרות שהארנונה תעלה בשנת 2015 לכ-21.4 מיליארד ש"ח, מעל ל-120 רשויות ביקשו אישורים חריגים להעלאה נוספת של המס בגובה של למעלה מ-180 מיליון ₪ ■ 27 רשויות ובכללן חולון, באר שבע, חיפה וטבריה ביקשו תוספות חריגות גם ב-2014 וגם ב-2015

צפון העיר בני ברק. הדמיה: צחי ואזנה אדריכלים
צפון העיר בני ברק. הדמיה: צחי ואזנה אדריכלים

נותנים את האצבע, ומבקשים את כל היד: מבדיקת איגוד לשכות המסחר עולה כי הציבור הרחב והמגזר העסקי עלולים לשלם בשנת 2015 כ-183 מיליון ש"ח תוספת חריגה לארנונה, במידה ושרי הפנים והאוצר יאשרו את הבקשות של הרשויות המקומיות להעלאת ארנונה. זאת למרות שבשנה הבאה תעמוד הארנונה הארצית על שיא של 21.4 מיליארד ש"ח בעקבות תוספת ההעלאה הקבועה בחוק שתעמוד בשנה הבאה על תוספת של 0.75%.

אישורי ההעלאות החריגות נעשות ללא כל פיקוח ציבורי וללא שקיפות, ונראה כי למשרד הפנים אינטרס להסתיר את הנתונים. למרות שכבר החלו לדון בבקשות להעלאות חריגות לשנת 2015, מזה חודשיים ממתין איגוד לשכות המסחר לקבלת המידע למי נתן המשרד אישורים להעלאות חריגות לשנת 2014, אך ללא הצלחה. באיגוד אומרים כי התנהלות כזו של משרד ממשלתי היא שערורייתית ומהווה זילות בכספי המסים.

על פי הנוסחה הקבועה בחוק הארנונה מתעדכנת מדי שנה. מחצית מההתייקרות נובעת משיעור עליית המדד ומחצית מההתייקרות נובעת ממדד השכר במגזר הציבורי. מבדיקת איגוד לשכות המסחר עולה כי למרות שבשנה הבאה תעמוד הארנונה על שיא של 21.4 מיליארד ש"ח, מעל ל-120 רשויות מקומיות הגישו למשרד הפנים  בקשות לגביית ארנונה חריגה לשנת 2015, בשיעורים שבין 3-10 אחוזים בסכום המצטבר לכ-183 מיליוני ש"ח. עוד עולה מהבדיקה כי 27 רשויות לא הסתפקו בבקשות להעלאה חריגה שהגישו בשנת 2014 והגישו בקשות שכאלה גם לקראת שנת 2015. בין הרשויות שהגישו בקשות מדי שנה, בשנתיים האחרונות נמצאות עיריות תל אביב (שחזרה בה מהבקשה בעקבות מבצע צוק איתן), חיפה, באר שבע, חולון, טבריה וכפר סבא

נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין: "בימים בהם משרד האוצר עושה כל מאמץ שלא להעלות מסים, ולנוכח העובדה כי בממוצע כ-60% מכלל הכנסות הרשויות מארנונה מגיע מהמגזר העסקי, על שרי הפנים והאוצר להורות לעצור לפי שעה מתן אישורים חריגים נוספים להעלאות מס הארנונה לשנת 2015.

"מס הארנונה הוא חלק כבד ומרכזי בעלויות של העסקים, ובעיקר של העסקים הזעירים והקטנים, הוא אינו קשור לרווח של העסק או למחזור, והוא משולם ללא כל זיקה להצלחת העסק. במיוחד בימים אלה מוטלת החובה לפעול על מנת להקל על הפעילות העסקית, ולמנוע העלאות חריגות במס הארנונה שתייקר את ההוצאות הקבועות של העסק.

"המאמץ בימים אלה ליצור מנועי צמיחה חייב להתפרס על כל זרועות השלטון, כולל גם הרשויות המקומיות. אנחנו מדינה אחת וממשלה אחת. לא יתכן כי מצד אחד אוצר המדינה יפעל על מנת לסייע לעסקים שנפגעו כתוצאה מהלחימה בדרום, בעוד שמצד שני הרשויות המקומיות מגישות בקשות להעלאות חריגות במס הארנונה כאילו כלום לא קרה.

"חייב להיות סוף לעושק הארנונה. חוק ההסדרים במשק המדינה חייב לכלול עקרונות חדשים שיבטיחו פיקוח של הכנסת על האישורים החריגים. זוהי שערורייה לאומית שמס כבד ממשיך להיות מוטל על הציבור ללא כל שקיפות אלא רק על פי אישורים פנימיים של משרד הפנים. האישורים החריגים הפכו להיות הפרצה הלא מבוקרת שדרכה מעלים את נטל המסים על כלל הציבור, כתוצאה ישירה מחוסר היעילות  של הרשויות המקומיות וחריגות השכר במגזר הציבורי".

בנוסף, מציין לין כי משרד הפנים פרסם באחרונה קריטריונים עדכניים וקשיחים יותר להגשת בקשות לארנונה חריגה לשנת 2015, הקובעים בין היתר כי רשויות מקומיות שיש להן תכנית הבראה תוכלנה לקבל העלאה חריגה בשיעור שלא יעלה על 7.5%, ובנוסף רשויות מקומיות שאין להן תכנית הבראה יוכלו אף הן להגיש בקשה להעלאה חריגה במס הארנונה בשיעור שלא יעלה על 7.5% בתנאי שהן גובות ארנונה בשיעור נמוך ביחס לרשויות מקומיות המצויות בסביבתן. לדעת לין, קריטריון זה שגוי ואינו הולם את המצב השורר, ויש כאמור להקפיא כל אישורים חריגים עד אשר יתוקנו הוראות החוק.

כזכור, בשנת 2012 כ-70 רשויות מקומיות קיבלו אישור חריג להעלאת הארנונה בשיעורים שבין 25%-4%, בשנת 2013 כ-50 רשויות מקומיות קיבלו אישור חריג להעלאת הארנונה, זאת מעבר לשיעור ההעלאה הקבוע בחוק ובשנת 2014 הוגשו 114 בקשות לאישור חריג במס הארנונה כאשר עדיין לא פורסמו כל האישורים בגינן.

בין הרשויות המקומיות שביקשו העלאות חריגות במס הארנונה בשנת 2015, ניתן למצוא את:

עיריית הוד השרון – שהגישה בקשה להעלאה גורפת על כלל הנכסים (כולל מגורים) של 5% שמשמעותה 18.7 מיליון ש"ח הכנסות מעבר לתעריף שנקבע בחוק;

עיריית בית שמש – שהגישה בקשה להעלאה גורפת על כלל הנכסים  של 5% שמשמעותה 6.6 מיליון ש"ח הכנסות;

עיריית קריית גת – שהגישה בקשה להעלאה של 5% עבור כלל הנכסים שמשמעותה 9.0 מיליון ש"ח הכנסות;

עיריית ביתר עילית – שהגישה בקשה להעלאה עבור כלל הנכסים שמשמעותן תוספת של 5.0  מיליון ש"ח הכנסות;

עיריית בני ברק – שהגישה בקשות להעלאות חריגות עבור כלל הנכסים שמשמעותן 10.3 מיליון ש"ח הכנסות.

חלק מהרשויות מקומיות ביקשו הפחתה של מס הארנונה לעסקים, ביניהן:

עיריית ירושלים – שהגישה בקשה להפחתה על נכסי משרדים, מסחר ושירותים שמשמעותה 15.9 מיליון ש"ח;

מועצה אזורית תמר – הפחתה בשווי של 4.4 מיליון ש"ח למגזר העסקי;

קריית אונו – הפחתה בשווי של 754 אלף ש"ח למגזר העסקי;

עפולה – הפחתה בשווי של 909 אלף ש"ח למגזר העסקי;

בת ים – הפחתה בשווי של 1.7 מיליון ש"ח למגזר העסקי;

עיריית אשדוד –הפחתה בשווי שמשמעותה 1.4 מיליון ש"ח למגזר העסקי.

חלק מהרשויות מקומיות ביקשו הפחתה ובנוסף העלאה, ביניהן:

עיריית ראשון לציון – שהגישה בקשה להפחתה למגורים שמשמעותה 4.4 מיליון ש"ח, והעלאה לעסקים בשווי של 7.8 מיליון ש"ח;

עיריית רעננה – שהגישה בקשה להפחתה לעסקים בשווי של 3.7 מיליון ש"ח, והעלאה למגורים בשווי של 207 אלף ש"ח.

 

להלן רשימת הרשויות שהגישו בקשות להעלאות ארנונה חריגות בשנת 2014 וגם בשנת 2015.

2014 2015
אור עקיבא הוגשה בקשה הוגשה בקשה
אכסאל הוגשה בקשה הוגשה בקשה
אל בטוף הוגשה בקשה הוגשה בקשה
אלעד הוגשה בקשה הוגשה בקשה
אפרת הוגשה בקשה הוגשה בקשה
אשכול הוגשה בקשה הוגשה בקשה
באר שבע הוגשה בקשה הוגשה בקשה
בנימינה גבעת עדה הוגשה בקשה הוגשה בקשה
ברנר הוגשה בקשה הוגשה בקשה
גדרה הוגשה בקשה הוגשה בקשה
דבוריה הוגשה בקשה הוגשה בקשה
דרום השרון הוגשה בקשה הוגשה בקשה
הוד השרון הוגשה בקשה הוגשה בקשה
חולון הוגשה בקשה הוגשה בקשה
חוף אשקלון הוגשה בקשה הוגשה בקשה
חיפה הוגשה בקשה הוגשה בקשה
טבריה הוגשה בקשה הוגשה בקשה
טירת הכרמל הוגשה בקשה הוגשה בקשה
יבנה הוגשה בקשה הוגשה בקשה
יואב הוגשה בקשה הוגשה בקשה
יוקנעם הוגשה בקשה הוגשה בקשה
כוכב יאיר צור יגאל הוגשה בקשה הוגשה בקשה
כפר סבא הוגשה בקשה הוגשה בקשה
לכיש הוגשה בקשה הוגשה בקשה
ערבה תיכונה הוגשה בקשה הוגשה בקשה
שפיר הוגשה בקשה הוגשה בקשה
תל אביב הוגשה בקשה הוגשה בקשה

 

השארת תגובה