"נפש יהודית" • הרבנית יהודית יוסף

כיצד משפיע השם הפרטי על אישיותו של הבן-אדם? • הרבנית יהודית יוסף שחיה בצל הקודש מרן הגר"ע יוסף זצ"ל במדור חדש "נפםש יהודית" • והפעם: "ויקרא שמו בישראל"

תינוק | אילוסטרציה
תינוק | אילוסטרציה

לפני כמה ימים פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את רשימת השמות הנפוצים ביותר שניתנו לילידי 2014. בין שלל השמות והמגמות, הודגשה תופעה יוצאת דופן: מאז פטירת מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, נקראו 316 ילדים בשם 'עובדיה'. בהשוואה לשנים קודמות, מדובר בעליה של מאות אחוזים.

כבני משפחה, כמובן שאנו מכירים את התופעה מקרוב. מרן זצ"ל זכה לראות עוד בחייו מאות נכדים ונינים, ואף דור חמישי של צאצאים. רבים מהם, נושאים את שמו בגאון, והדבר היסב לו קורת רוח מרובה. מאז פטירתו, זכיתי להשתתף בעשרות בריתות מרגשות בהם נקרא הרך הנולד 'עובדיה'. אחד מהם הוא הנכד שלי…

לא רבים יודעים, אולם שמו הפרטי של מרן, כפי שהוענק לו בברית המילה, הוא 'עובדיה יוסף'. (על שם סבו, רבי עובדיה יוסף הי"ד, שנרצח על קידוש ה' בעיר בגדד, ועל שמם של גדולי חכמי בבל, רבי עובדיה סומך, ורבי יוסף חיים – ה"בן איש חי"). באותם ימים, רוב משפחות יהודי בבל נקראו בשם משפחה הנושא את שמו של ראש המשפחה. משכך, נקראה משפחתו של מרן – משפחת 'עובדיה', והרך הנולד נקרא 'עובדיה יוסף עובדיה'. אלא שכבר בילדותו, בחר מרן לאמץ את שמו השני 'יוסף', כשם משפחתו.

כאשר ביקשו בני המשפחה, לקרוא לבניהם על שמו, המליץ להם מרן לקרוא בשמו המלא 'עובדיה יוסף'. לעיתים, כשהיה יושב סנדק אצל תלמידיו הקרובים, וקראו לילד בשם 'עובדיה', היה מוסיף מרן ומכריז בחיבה: 'עובדיה יוסף'…

הכנה לעתיד

מרן זצ"ל ייחס חשיבות רבה לענייני השמות, והתנגד נחרצות לשמות שאינם לרוח התורה, או שמות משונים וחסרי משמעות. מידי יום שימש מרן סנדק לפחות בשתי בריתות שנערכו בבית מדרשו. באורח קבע, ביקש לדעת קודם הברית את השם המיועד לילד, ובמקרים שהיה סבור שהשם אינו מתאים, קרא להורים הנרגשים והסביר להם במתק שפתיו: "אמנם הקב"ה העניק לנו את כח הבחירה, אבל שמו של האדם הוא מעין 'הכנה' למה שיתרחש עמו בעתיד. בכוחו של השם – ליצור מציאות".

פעם, בפגישתו עם אחד מראשי המדינה, התעניין מרן בשמות בניו, ושמע שלאחד מהם קוראים עומרי. "השם עומרי אינו שם טוב", אמר לו מרן, "בספר מלכים הוא מוזכר כמלך רשע, שעשה את הרע בעיני ה' יותר מכל אשר לפניו. כדאי מאוד להחליף את שמו". לצערנו, אותו אדם לא שמע בקול מרן, בדיוק כפי שלא השכיל לשמוע לו בדברים אחרים…

לפעמים היה מתרשם מרן, שהשם שבחרו ההורים עלול לגרום לילד בושה או אי נעימות בעתיד. במקרים אלו, הפציר בהם לבחור בשם אחר. כך נהג למשל, כשביקש מאן-דהוא לקרוא לבנו בשם 'חפץ חיים'. "זהו שם של ספר, לא של בן אדם", אמר לו.

במקרה אחר, כאשר ערך מרן קריאת שם לבת, נקב האב בשם 'חוטה' (שתרגומו 'דג' בשפה התוניסאית). מרן הסתכל על האב בפליאה, וזה מיהר להסביר שהוא מבני תוניס, ובמשפחתו נהגו לקרוא בשם זה, כסגולה מפני עין הרע. מרן זצ"ל לא קיבל את הטיעון, ועמד על דעתו שיש לקרוא לה בשם אחר, עד שניאות האב לקרוא לבתו 'שרה'.

לאחר התפילה, הבחין מרן שהאיש אינו מרוצה מההחלטה שכמעט נכפתה עליו. קרא לו מרן ואמר לו: "כשתגדל בתך, תספר לה איך רצית לקרוא לה, ומי הציל אותה, שלא ילעגו על שמה…"

בשמות הבנים, עודד מרן לקרוא בשמותיהם של האבות הקדושים ורועי ישראל, כפי שנהג בעצמו בשמות שהעניק לבניו. במשפחות בהן פגע נגע המחלוקת, יעץ מרן לקרוא בשם 'אהרון', שהיה אוהב שלום ורודף שלום. להורים שביקשו לקרוא בשם הנפוץ 'יונתן', הורה מרן לקרוא 'יהונתן', ובמקום 'אליה' המליץ לקרוא 'אליהו'.

בשמות הבנות, העדיף את שמות האימהות הקדושות, (מלבד השם 'רחל', שלא המליץ לקרוא בו). בנוסף, אהב מרן את השם 'אפרת', הרומז לשנת לידתו (תרפ"א). מעניין כי למי שזכה רק בבנות ורצה לחבוק בן, יעץ מרן לקרוא בשם 'בת שבע' (הרומז על 'שביעה' מבנות), באומרו כי הדבר בדוק ומנוסה.

לאורו של מרן

למרבה השמחה, אנו זוכים לראות דור של הורים המייחלים לראות את בניהם צועדים לאורו של מרן. זהו לא דבר שמובן מאליו: רק לפני עשרות שנים, קודם שחולל מרן את המהפכה בקרב עדות המזרח, היה קרנם של בני התורה נמצא בשפל המדרגה. הוא זה שהטמיע את אהבת התורה ואת כבוד נושאיה, אף בקרב פשוטי העם.

ביטוי לכך, אני מוצאת במאות ההורים הקוראים לבנם 'עובדיה'. בספר "ויקרא שמו בישראל", מעיד המחבר שהילדים שנקראו על שם מרן, זכו להיות תלמידי חכמים חריפים ובקיאים, וקיבלו את השפע משמו. מי ייתן שיתמלאו המשאלות ויתגשמו הציפיות.

מאז פטירתו של מרן, אני מוזמנת למקומות רבים בארץ ובחו"ל, על מנת לספר על מרן ה'אדם', כפי שחוויתי בביתו במשך עשרים שנה. כאילו לא עברו שנתיים וחצי, ליבו של מרן פועם בתוך כל אחד מאתנו. אני רואה את הכמיהה העצומה למורשתו, ואת הצימאון לדעת עוד פרט על הנהגותיו, אורחותיו והוראותיו.

אם הטור החדש הזה, יתרום לכך אפילו במעט, והיה זה שכרי…

השארת תגובה