מי יפצה את הישראלים הנפגעים מטרור בחו"ל?

האם חוק הפיצויים לנפגעי פעולות איבה מכסה גם ישראלים הנפגעים בחו"ל וגם בפעולות טרור שלאו דווקא כוונו נגד ישראלים או יהודים? מה בדיוק אומר החוק? • האם נוסע אשר נפגע מפעילות טרור יכול לקבל פיצוי גם ממקורות אחרים כמו מהמדינה בה אירע הפיגוע? ביטוח הנסיעות שלו? • מי יפצה? | משפטנים עונים

הפיצוץ בבלגיה
הפיצוץ בבלגיה

לאחרונה מתרבות פעולות הטרור באירופה ובין הנפגעים יש לצערנו גם לא מעט ישראלים. המדינה תומכת בתושבי ישראל הנפגעים מטרור ברחבי המדינה באמצעות חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, אך כאשר הנפגע הוא ישראלי ששהה בחו"ל והפיגוע נעשה שם, ולאו דווקא נגדו כישראלי, מתעוררות בציבור לא מעט שאלות. שאלנו את השופט בדימוס עו"ד דניאל ארנסט על זכויות ישראלים שנפגעו מפעולות איבה בחו"ל.

האם חוק הפיצויים לנפגעי פעולות איבה מכסה גם ישראלים הנפגעים בחו"ל וגם בפעולות טרור שלאו דווקא כוונו נגד ישראלים או יהודים? מה בדיוק אומר החוק?

לדברי עו"ד ארנסט, החוק תוקן כמה פעמים, ומתיקונים שהוכנסו בו ב-2006 וב-2007, הוא כולל כל נפגע ישראלי בפעולות טרור אם בארץ ואם בחו"ל, בלי קשר למהות הטרור, כל עוד הנפגע היה אזרח ישראלי עד כשנה לפני האירוע. החוק איננו נוגע ליהודים שאינם תושבי ישראל. הנה קישור לפירוט החוק.

האם נוסע אשר נפגע מפעילות טרור יכול לקבל פיצוי גם ממקורות אחרים, למשל המדינה בה אירע הפיגוע? ביטוח הנסיעות שלו?

עו"ד ארנסט: "בהחלט כן. גם הנפגעים עצמם, וגם משפחותיהם של הנפגעים – יכולות לתבוע את המדינה ממנה הגיעו המפגעים, וכן מדינות אשר מממנות את הטרור. יש לכך הרבה דוגמאות בעיקר לתיירים או בעלי אזרחות כפולה, אשר נפגעו בפעולות טרור ותבעו את המדינות התומכות בארגונים המבצעים – ואף זכו בפיצויים מאד גבוהים. בארה"ב נפסקים פיצויים גבוהים בהרבה ממה שנהוג בארץ והשלטונות האמריקאים כבר עיקלו וחילטו בעבר חשבונות בנק שתמכו בארגוני טרור והכספים הללו מיועדים למימון הפיצויים של הנפגעים אשר זכו בתביעות נגד אותם מדינות וארגונים. כך למשל דן בימים אלה בית המשפט העליון בארה"ב איך יחולקו הכספים האיראניים שעוקלו בין כ-1600 נפגעים וביניהם משפחות הנחתים שנהרגו בפיגוע בלבנון ב-1983 – ועוד".

עו''ד דניאל ארנסט | צילום: דידי טוכטרמן
עו"ד דניאל ארנסט | צילום: דידי טוכטרמן

האם קיימים מקורות נוספים שעשויים לתמוך בנפגעים?

עו"ד ארנסט: "חוק התגמולים לנפגעי איבה מופעל על ידי המוסד לביטוח לאומי וכך, כל אזרח ישראלי, שנפגע מפעולת טרור זכאי לקבל תמיכה מהמל"ל, הן במימון טיפולים רפואיים, הן בתגמולים על היעדרות מהעבודה, הן בגמלה על פי גובה נכותו וכן תמיכה במקרה בו בעקבות הפציעה הפך הקורבן לנזקק. המוסד מעניק קצבאות על פי מצב הפגיעה או הנכות – לכל מי שמבוטח בו – כלומר כמעט כל ישראלי".

האם ביטוח נסיעות יכול להיות מקור נוסף לפיצויים?

עו"ד ארנסט: "ביטוח הנסיעות איננו רלוונטי כמעט, מפני שטרור מוחרג מרוב הפוליסות. אם הכבודה של הישראלי נפגעה או נעלמה, ביטוח הנסיעות יכסה על האובדן, אך מדובר בכספים זניחים לעומת פגיעות גופניות או פגיעות בנפש".

השארת תגובה